Maciej Pinkwart, Północna Słowacja...

TRASY SAMOCHODOWE

Trasa 10. Niedzica - Spiska Stara Wieś - Spiska Biała - Tatrzańska Kotlina - Stary Smokowiec - Poprad - Wielka Łomnica - Matlary - Łysa Polana


Z przejścia granicznego Niedzica - Łysa nad Dunajcem do pierwszego skrzyżowania i na nim w prawo. Wjeżdżamy w obręb sporego, dość nowoczesnego miasteczka.
1 km Spiska Stara Wieś* (Spišská Stará Ves, 505 m). Wbrew nazwie, jest to spore miasteczko. Jedziemy szeroką drogą przez centrum, mijając po lewej stronie kościół katolicki z XIV w. Nowoczesna zabudowa również nie przywodzi na myśl historii miejscowości, wywodzącej się z XIII w.
Przed nami kilkukilometrowy odcinek trudnej drogi przez góry. Szosa (nr 542) dąży najpierw terenem dość równym i bezleśnym i tak doprowadza nas do miejscowości Matiašovce (556 m), założonej na początku XIV w. przez Kokosza Berzeviczego i wchodzącej w skład majątku niedzickiego. Mijamy usytuowany z lewej strony gotycki kościół z końca XIII w. z wieżą i sygnaturką, osobno wolno stojąca dzwonnica z XVI w. Opodal barokowa XVIII-wieczna kapliczka z figurą Madonny z XIV w. Po prawej stronie XIX-wieczne drewniane domy kryte gontem, po lewej murowane z czerwonej cegły budynki poczty i urzędu. Przed nami pojawia się piękna panorama Wysokich Tatr. Po prawej pojedyncze, szeregowe domki - to przysiółek Potok, założony w 1888 r. przez 8 rodzin, które tu wyemigrowały z Zakopanego. Szeregowa zabudowa ciągnie się do granicy Maciejowiec, które bezpośrednio przechodzą w Spišské Hanušovce (614 m). Tu już jesteśmy na terenie, kolonizowanym nieco później, w połowie XIV w. przez zakon bożogrobców z Lendaku. Wioska należała potem do Horváthów, Berzeviczych, Görgeyów, a nawet do dominium kieżmarskiego. Kościół ongi gotycki, przebudowany w XVII i XIX w. w stylu barokowym i klasycystycznym.
W przysiółku Keheľ rozwidlenie dróg - w prawo odchodzi szosa do znanego ośrodka narciarskiego w Jeziersku, gdzie do dyspozycji narciarzy są 4 wyciągi orczykowe, a po drugiej stronie stoku Bukowiny rozciąga się narciarski teren Bachledowej Doliny w Ździarze. My jedziemy nadal w kierunku na Spiską Białą. Droga stopniowo wznosi się, na razie jeszcze dość łagodnie, ale mimo wszystko na odcinku 5 kilometrów pokonujemy przeszło 100 metrów wzniesienia. Mijamy przysiółek Hágy, założony w 1612 r. przez Juraja Horvátha przy pomocy uciekinierów z polskiego Podhala i wjeżdżamy do Reľowa (728 m), wioski z XIII w., należącej wraz z Hagami do majątku Czerwonego Klasztoru. Po prawej stronie pozostaje kościół z 1787 r. i już po chwili wjeżdżamy w obszar Spiskiej Magury, co oznajmia niebieska tablica po prawej stronie.
Teraz czeka nas prawdziwie górska jazda - przed nami cztery kilometry ostrych podjazdów. Zimą zdecydowanie trudno! Wspinamy się na najwyższy punkt naszej trasy przez Magurę Spiską - Magurską Przełęcz (949 m) i zjeżdżamy w dół. Zakręty niekiedy bardzo ostre, ale dobrze oznakowane - w lewo paskami czerwonymi, w prawo na niebiesko.
Dość szybko tracimy wysokość, Magura Spiska zostaje za nami. Wyjeżdżamy na bezleśny teren i drogą prostą jak strzelił dojeżdżamy do Słowiańskiej Wsi (Slovenská Ves, 650 m, patrz trasa 9). Przejeżdżamy przez skrzyżowanie z drogą do Lendaku (w prawo) i do Buszowiec (w lewo) i jedziemy prosto, do widocznej już z daleka Spiskiej Białej.
31 km Spiska Biała* (Spišská Belá, 631 m, opis trasa 8). Dojeżdżamy do głównej szosy Poprad - Jaworzyna. Skręcamy w prawo, w stronę Jaworzyny i trasą 8 jedziemy do Tatrzańskiej Kotliny. Tu na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i Drogą Wolności (trasa 7) dojeżdżamy do Starego Smokowca.
55 km Stary Smokowiec* (Starý Smokovec, 1010 m, opis trasa 7)). Na skrzyżowaniu koło parkingu i przystanku autobusowego skręcamy w lewo przez tory kolejowe i drogą nr 534 dość stromo w dół kierujemy się w stronę Popradu. Podążamy początkowo wśród lasu, równolegle do linii kolejowej. Po lewej stronie pozostawiamy ukryte w lesie osiedle Dolnego Smokowca Pod Lesom - największe blokowisko słynnego kurortu. Po prawej mijamy wielki autocamping Tatracamp i wyjeżdżamy poza obszar Tatrzańskiego Parku Narodowego. Jadąc w dół doskonale utrzymaną szosą, przecinamy Kotlinę Popradzką, pozostawiając po lewej stronie najpierw Nową Leśną, potem Wielki Sławków. Zbliżają się, coraz lepiej widoczne, zabudowania Popradu, nad którymi góruje pasmo Tatr Niżnich z Królową Halą w centrum panoramy. Po prawej widać konstrukcje lotniska popradzkiego. Niebawem wjeżdżamy w obszar miasta i przez rondo docieramy do centrum Popradu.
68 km Poprad* (Poprad, 672 m, opis - trasa 8). Zwiedzamy miasto, lub wyjeżdżamy zeń trasą 8) do Wielkiej Łomnicy.
77 km Wielka Łomnica* (Veľká Lomnica, 639 m). W okolicy dworca kolejowego skręcamy w lewo za drogowskazem do Tatrzańskiej Łomnicy. Przejeżdżamy przez tory kolejowe i, za chwilę, przez most na Kamiennym Potoku, raz jeszcze nasza droga krzyżuje się z torami kolejowymi, a potem już prostą drogą jedziemy w stronę pięknie widocznej przed nami panoramy Tatr Wysokich z Łomnicą w centralnym punkcie. Szosa skręca w prawo, znów przez tory kolejki i wjeżdżamy na rozległą przestrzeń ładnie usytuowanych ośrodków hotelowo-campingowych na przedpolu Tatr Wysokich: zaraz za przejazdem kolejowym po prawej stronie "Športcamp", w centrum - "Eurocamp FICC" i najbliżej gór położony "Tatranec". Wjeżdżamy w obszar TANAPU. Za Tatrancem rozwidlenie dróg - w lewo do Tatrzańskiej Łomnicy, w prawo - do Matlar. Skręcamy w prawo i wąską drogą przez las dojeżdżamy do stacji benzynowej w Matlarach.
88 km Matlary (Tatranské Matliare, 885 m). Skręcamy w prawo i Drogą Wolności (trasa 7) wracamy do Polski przez Łysą Polanę.
118 km Łysa Polana (Lysá poľana, 970 m) - przejście graniczne do Polski.

 

Dalej F
E Powrót do "Spisu treści"