TRASY SAMOCHODOWE
Trasa
10. Niedzica - Spiska Stara Wieś - Spiska Biała - Tatrzańska
Kotlina - Stary Smokowiec - Poprad - Wielka Łomnica - Matlary -
Łysa Polana
Z przejścia granicznego Niedzica - Łysa nad Dunajcem do
pierwszego skrzyżowania i na nim w prawo. Wjeżdżamy w obręb
sporego, dość nowoczesnego miasteczka.
1 km Spiska Stara Wieś* (Spišská Stará Ves, 505 m). Wbrew
nazwie, jest to spore miasteczko. Jedziemy szeroką drogą przez
centrum, mijając po lewej stronie kościół katolicki z XIV w.
Nowoczesna zabudowa również nie przywodzi na myśl historii
miejscowości, wywodzącej się z XIII w.
Przed nami kilkukilometrowy odcinek trudnej drogi przez góry.
Szosa (nr 542) dąży najpierw terenem dość równym i bezleśnym
i tak doprowadza nas do miejscowości Matiašovce (556 m), założonej
na początku XIV w. przez Kokosza Berzeviczego i wchodzącej w skład
majątku niedzickiego. Mijamy usytuowany z lewej strony gotycki
kościół z końca XIII w. z wieżą i sygnaturką, osobno wolno
stojąca dzwonnica z XVI w. Opodal barokowa XVIII-wieczna
kapliczka z figurą Madonny z XIV w. Po prawej stronie XIX-wieczne
drewniane domy kryte gontem, po lewej murowane z czerwonej cegły
budynki poczty i urzędu. Przed nami pojawia się piękna
panorama Wysokich Tatr. Po prawej pojedyncze, szeregowe domki -
to przysiółek Potok, założony w 1888 r. przez 8 rodzin, które
tu wyemigrowały z Zakopanego. Szeregowa zabudowa ciągnie się
do granicy Maciejowiec, które bezpośrednio przechodzą w Spišské
Hanušovce (614 m). Tu już jesteśmy na terenie, kolonizowanym
nieco później, w połowie XIV w. przez zakon bożogrobców z
Lendaku. Wioska należała potem do Horváthów, Berzeviczych, Görgeyów,
a nawet do dominium kieżmarskiego. Kościół ongi gotycki,
przebudowany w XVII i XIX w. w stylu barokowym i klasycystycznym.
W przysiółku Keheľ rozwidlenie dróg - w prawo odchodzi szosa
do znanego ośrodka narciarskiego w Jeziersku, gdzie do
dyspozycji narciarzy są 4 wyciągi orczykowe, a po drugiej
stronie stoku Bukowiny rozciąga się narciarski teren
Bachledowej Doliny w Ździarze. My jedziemy nadal w kierunku na
Spiską Białą. Droga stopniowo wznosi się, na razie jeszcze dość
łagodnie, ale mimo wszystko na odcinku 5 kilometrów pokonujemy
przeszło 100 metrów wzniesienia. Mijamy przysiółek Hágy, założony
w 1612 r. przez Juraja Horvátha przy pomocy uciekinierów z
polskiego Podhala i wjeżdżamy do Reľowa (728 m), wioski z XIII
w., należącej wraz z Hagami do majątku Czerwonego Klasztoru.
Po prawej stronie pozostaje kościół z 1787 r. i już po chwili
wjeżdżamy w obszar Spiskiej Magury, co oznajmia niebieska
tablica po prawej stronie.
Teraz czeka nas prawdziwie górska jazda - przed nami cztery
kilometry ostrych podjazdów. Zimą zdecydowanie trudno! Wspinamy
się na najwyższy punkt naszej trasy przez Magurę Spiską -
Magurską Przełęcz (949 m) i zjeżdżamy w dół. Zakręty
niekiedy bardzo ostre, ale dobrze oznakowane - w lewo paskami
czerwonymi, w prawo na niebiesko.
Dość szybko tracimy wysokość, Magura Spiska zostaje za nami.
Wyjeżdżamy na bezleśny teren i drogą prostą jak strzelił
dojeżdżamy do Słowiańskiej Wsi (Slovenská Ves, 650 m, patrz
trasa 9). Przejeżdżamy przez skrzyżowanie z drogą do Lendaku
(w prawo) i do Buszowiec (w lewo) i jedziemy prosto, do widocznej
już z daleka Spiskiej Białej.
31 km Spiska Biała* (Spišská Belá, 631 m, opis trasa 8). Dojeżdżamy
do głównej szosy Poprad - Jaworzyna. Skręcamy w prawo, w stronę
Jaworzyny i trasą 8 jedziemy do Tatrzańskiej Kotliny. Tu na
skrzyżowaniu skręcamy w lewo i Drogą Wolności (trasa 7) dojeżdżamy
do Starego Smokowca.
55 km Stary Smokowiec* (Starý Smokovec, 1010 m, opis trasa 7)).
Na skrzyżowaniu koło parkingu i przystanku autobusowego skręcamy
w lewo przez tory kolejowe i drogą nr 534 dość stromo w dół
kierujemy się w stronę Popradu. Podążamy początkowo wśród
lasu, równolegle do linii kolejowej. Po lewej stronie
pozostawiamy ukryte w lesie osiedle Dolnego Smokowca Pod Lesom -
największe blokowisko słynnego kurortu. Po prawej mijamy wielki
autocamping Tatracamp i wyjeżdżamy poza obszar Tatrzańskiego
Parku Narodowego. Jadąc w dół doskonale utrzymaną szosą,
przecinamy Kotlinę Popradzką, pozostawiając po lewej stronie
najpierw Nową Leśną, potem Wielki Sławków. Zbliżają się,
coraz lepiej widoczne, zabudowania Popradu, nad którymi góruje
pasmo Tatr Niżnich z Królową Halą w centrum panoramy. Po
prawej widać konstrukcje lotniska popradzkiego. Niebawem wjeżdżamy
w obszar miasta i przez rondo docieramy do centrum Popradu.
68 km Poprad* (Poprad, 672 m, opis - trasa 8). Zwiedzamy miasto,
lub wyjeżdżamy zeń trasą 8) do Wielkiej Łomnicy.
77 km Wielka Łomnica* (Veľká Lomnica, 639 m). W okolicy dworca
kolejowego skręcamy w lewo za drogowskazem do Tatrzańskiej Łomnicy.
Przejeżdżamy przez tory kolejowe i, za chwilę, przez most na
Kamiennym Potoku, raz jeszcze nasza droga krzyżuje się z torami
kolejowymi, a potem już prostą drogą jedziemy w stronę pięknie
widocznej przed nami panoramy Tatr Wysokich z Łomnicą w
centralnym punkcie. Szosa skręca w prawo, znów przez tory
kolejki i wjeżdżamy na rozległą przestrzeń ładnie
usytuowanych ośrodków hotelowo-campingowych na przedpolu Tatr
Wysokich: zaraz za przejazdem kolejowym po prawej stronie "Športcamp",
w centrum - "Eurocamp FICC" i najbliżej gór położony "Tatranec".
Wjeżdżamy w obszar TANAPU. Za Tatrancem rozwidlenie dróg - w
lewo do Tatrzańskiej Łomnicy, w prawo - do Matlar. Skręcamy w
prawo i wąską drogą przez las dojeżdżamy do stacji
benzynowej w Matlarach.
88 km Matlary (Tatranské Matliare, 885 m). Skręcamy w prawo i
Drogą Wolności (trasa 7) wracamy do Polski przez Łysą Polanę.
118 km Łysa Polana (Lysá poľana, 970 m) - przejście graniczne
do Polski.