Maciej Pinkwart, Północna Słowacja...

TRASY SAMOCHODOWE

Dedinki  Spiska Nowa Wieś   Tomaszowski Vyhled

Trasa 13. Łysa Polana - Kieżmark - Spiski Czwartek - Hrabuszyce - Dobszyńska Lodowa Jaskinia - Stratena -- Dedinki - Spiska Nowa Wieś - Čingov - Poprad - Łysa Polana.

Trasa przez Spisz i Słowacki Raj, przez najbardziej malownicze tereny tego ostatniego - oczywiącie te, które są dostępne dla kierowców. Zaznaczmy od razu - dla dobrych kierowców! Po drodze przejeżdżamy przez dwie ważne miejscowoąci Spisza - Spiski Czwartek - jedną z najstarszych osad regionu oraz Spiską Nową Wieś, która przez szereg lat pełniła administracyjne funkcje stolicy Spisza. Dziś z atrybutów stolicy zostały jeszcze świetne tradycje kulturalne (teatr!), dobry układ komunikacyjny i... ogród zoologiczny. Droga z Podlasku skrajem Słowackiego Raju do Stratenej stawia kierowcom spore wymagania. Zimą raczej trzeba poszukać innego wariantu! Ale pewno zimą i tak się tam nie wybierzemy, bo i inne uroki trasy będą dla nas niedostępne, w tym przepiękny Przełom Hornadu, "Tomašovský vyhled", Dobszyńska Jaskinia Lodowa i czerwone żagle o zachodzie słońca na falach sztucznego jeziora w Dedinkach...


Trasą 11 jedziemy przez Łysą Polanę, Spiską Białą, Kieżmark, Wierzbów do Janowiec. Tutaj skręcamy w lewo, na ruchliwą trasę łączącą Poprad z Lewoczą lub Spiską Nową Wsią. Niebawem po prawej stronie pojawia się strzelista sylweta pięknego kościoła. Dojeżdżamy do Spiskiego Czwartku.
58 km Spiski Czwartek (Spišský Štvrtok, 570 m). Teren zasiedlony był już w neolicie, znaleziono tu również ślady osad z epoki brązu, z ery halsztackiej i z czasów Wielkiej Morawy. W rejonie Mysiej Górki odkryto osadę o charakterze miasteczka, otoczonego fortyfikacjami, z r. ok. 1550 p.n.e. z okresu kultury otomańskiej, z wyraźnymi cechami kulturowych wpływów rejonu Morza Śródziemnego. Spiski Czwartek to stara słowiańska osada targowa, położona na skrzyżowaniu dróg łączących Liptów z Szariszem i Spisz z Gemerem, notowana już w 1263 r., w 1294 r. podawana jako Quintoforum - Czwartkowy Targ (w 1502 Donnermärkt). Był w średniowieczu głównym ośrodkiem Związku 14 Spiskich Kopijników, a potem 11 Miast Spiskich - tych, które nie weszły w skład zastawu polskiego z 1412 r. Okolicznym terenem władała rodzina Csákych. Najciekawszym zabytkiem miasteczka jest katolicki kościół św. Władysława, romańsko-gotycki z 1215 r., przebudowany w 1693 r. w stylu barokowym. W prezbiterium jest XV-wieczna płaskorzeźbiona pieta. Samo prezbiterium i wieża pochodzą z XIII w. W 1473 r. przybudowano do kościoła gotycką kaplicę Zápolyów, której wystrój wnętrza pochodzi z pracowni Mistrza Pawła z Lewoczy. Tutaj w ołtarzu jest obraz "Zaśnięcie Panny Marii" z XV w.
Zaraz po wjeździe do miasteczka skręcamy w prawo, w stronę kościoła, za drogowskazem na Hrabušice. Mijamy świątynię i wśród rzednącej zabudowy jedziemy w stronę ciemniejącego na horyzoncie masywu górskiego. Przejeżdżamy pod mostem kolejowym i wjeżdżamy na teren Parku Narodowego Słowacki Raj.
61 km Hrabušice (548 m).Szosa biegnie teraz jedną z dwóch głównych ulic miejscowości. Wieś istnieje co najmniej od 1279 r., choć osadnictwo sięga epoki lateńskiej. Należała do Związku Spiskich Sasów, od 1465 we władaniu Zamku Spiskiego. Na pobliskiej Zielonej Górze od XIII w. stał obronny zamek, w którym w połowie XV w. był obóz bratrzyków, po pokonaniu których z rozkazu lewockich władz spiskich twierdzę zburzono i do dziś zostały tylko jej ruiny. Rówieśnikiem zamku są fundamenty romańskiego kościoła św. Wawrzyńca z XIII w., później rozbudowanego w stylu gotyckim. Jednowieżowy kościół z zielonym dachem mijamy po prawej stronie drogi. Główny ołtarz gotycki, skrzydłowy z lat 1516-20 z rzeźbami Matki Boskiej, św. Szczepana i św. Wawrzyńca pochodzi z pracowni Mistrza Pawła. Renesansowy jest ołtarz boczny z figurą św. Anny Samotrzeciej. Od północy przybudowana kapliczka z sygnaturką.
Dojeżdżamy do rozwidlenia dróg: w prawo biegnie szosa do Vydrnika, nasza droga zaś skręca w lewo do Popradu, Stratenej i Podleska. Za miasteczkiem kolejny rozjazd - tym razem w prawo drogowskaz wskazuje drogę do Popradu i Betlanoviec, w lewo do Stratenej. Ta właśnie droga prowadzi do Podleska - pierwszego celu naszej podróży do Słowackiego Raju.
67 km Podlesok (550 m) - przy parkingu w prawo skos odchodzi droga do Stratenej. Pojedziemy nią potem, teraz możemy zatrzymać samochód.
Opłata (całkiem wysoka!) za parking pobierana jest łącznie z opłatą za wstęp do Parku Narodowego. Bilet wstępu do Parku to piękna widokówka, od której można oderwać część informacyjną i resztę wysłać jako pocztówkę.
Podlesok jest jednym z trzech centrów turystycznych Parku Narodowego Słowacki Raj (obok Czingowa i Dedinek). Wychodzi stąd kilka tras turystycznych i jedna rowerowa, prowadzących w głąb Słowackiego Raju. Szczególnie warte polecenia są znakowana czerwono droga górna na Klasztorisko* i niebieski szlak do Przełomu Hornadu, skąd zielono znakowaną drogą przez stromy wąwóz, przy pomocy drabin nad wodospadami także można wejść na Klasztorisko. Do krótkich, ale atrakcyjnych wycieczek należy też wejście na Zieloną Górę i zwiedzanie ruin XIII-wiecznego zamku (znaki niebieskie, potem żółte) czy droga w głąb rezerwatu Sucha Biała (znaki zielone). Niedaleko parkingu jest ośrodek informacji turystycznej, gdzie można uzyskać wiadomości o stanie szlaków, a także zaopatrzyć się w wydawnictwa.
Z parkingu wracamy na drogę do Stratenej i jedziemy górską trasą przeszło 20 kilometrów po stromych zakrętach, wznosząc się przeszło 300 metrów na przełęcz Kopaniec (991 m), po czym już nieco spokojniej zjeżdżamy w głąb Doliny Strateńskiej. Po chwili dojeżdżamy do głównej szosy, łączącej Bańską Bystrzycę z Rożniawą. Tutaj w prawo odchodzi szosa do Dobszyńskiej Jaskini Lodowej, w lewo - do Stratenej.
Podjeżdżamy kilka kilometrów w stronę Bańskiej Bystrzycy i Popradu, na duży parking przy szosie w miejscowości Dobszyńska Jaskinia Lodowa* (Dobšinska Ľadova Jaskyňa, 850 m), przy jaskini o tej samej nazwie. Do jaskini, która mieści się po południowej stronie szosy, podchodzimy przeszło kilometr północnym zboczem wzgórza Duča i na wysokości 971 m npm wchodzimy do wnętrza. Jaskinia ma blisko 1,5 km długości. Dostępna jest dla turystów tylko w letnich miesiącach (15.V - 15.IX). Na zwiedzanie trzeba przeznaczyć ok. półtorej godziny.
Wracamy z powrotem w stronę Stratenej. Szosa biegnie malowniczym Wąwozem Strateńskim, kilkakrotnie przecinając meandry Hnilca. Przejeżdżamy przez oświetlony elektrycznie tunel o długości ok. pół kilometra, przebity w zboczu Hanesowej i po chwili dojeżdżamy do niewielkiego miasteczka.
86 km Stratená (860 m). Dawna miejscowoœć górnicza z początków XVIII w., należało do rodziny Csáky, którzy założyli tu hutę metali kolorowych. W okolicy wydobywano miedź, nikiel i kobalt. Hutę zlikwidowano dopiero w latach 20. XX w. Obecnie w coraz większym stopniu miejscowość zdobywa charakter turystyczny.
Za Strateną rozwidlenie dróg - w prawo odchodzi szosa do Rożniawy, my zaś skręcamy w lewo do Dedinek i Młynków. Otwiera się przed nami widok na zalew wodny na rzece Hnilec - vodná nadrž Palcmanská Maša. Zalew wodny o powierzchni ok. 85 ha w południowej części Słowackiego Raju, został wybudowany w 1956 r. Tafla wody znajduje się na wysokości 786 m npm. Woda z zalewu jest odprowadzana podziemnym tunelem pod stokami Dobszyńskiego Kopca i napędza turbinę elektrowni w odległej o 3 km Wilczej Dolinie koło Dobszyny, gdzie znajduje się zbiornik wyrównawczy. Jezioro wykorzystywane jest dla sportów wodnych (z wyjątkiem motorowodnych), a także do gospodarki rybnej. Na jego brzegach powstało kilka ośrodków rekreacyjnych, z centrum w miejscowości Dedinki.
Po chwili przejeżdżamy kolejne rozwidlenie dróg - w lewo do Dobšinskiej Mašy, w prawo do Dedinek i Młynków (oznaczenie tylko do Młynków). Tą trasą jedziemy przez most na Hnilcu i wzdłuż brzegów jeziora skręcamy w lewo do Dedinek.
109 km Dedinký* (795 m). Niewielka miejscowość, malowniczo położona po północnej stronie Palcmanskiej Maszy, spore centrum turystyczne i narciarskie. Latem i zimą tłoczno, poza głównym sezonem - przestronnie. Parking płatny koło gospody, niedaleko kościoła. Dla oszczędnych: bezpłatne parkowanie koło hotelu "Priehrada", ale w sezonie parking zwykle zajęty przez gości hotelowych.
Po zwiedzeniu Dedinek wracamy do południowo-wschodniego krańca jeziora i minąwszy po prawej stronie tamę (przejście tylko dla pieszych!), dojeżdżamy z powrotem do skrzyżowania i skręcamy w lewo, za drogowskazem na Mlynky i Spiską Nową Wieś. Droga biegnie równolegle do Hnilca, który płynie po naszej prawej stronie, tam też rozciągają się zabudowania przysiółków miejscowości Młynki.
114 km Młynki* (Mlynky, 739 m). Miejscowość, jednocząca administracyjnie kilka dawnych osad górniczych, nie ma wyraźnego centrum. Przysiółki rozłożone są wzdłuż Hnilca i szosy. Po obu stronach widać tereny narciarskie. W lewo odchodzą drogi do Białych Wód i Hawraniej Doliny - ośrodków turystycznych i narciarskich.
Mijamy ostatni z przysiółków - Sykawkę i jadąc między linią kolejową po prawej, a stromymi skałami zbocza Wielkiej Knoli (1266 m), dojeżdżamy do miejscowości Hnilec (669 m). Tę XIII-wieczną, górniczą wioskę, w której okolicy wydobywano srebro, mijamy tylko górnym skrajem, bowiem na początku miejscowości jest rozdroże: w prawo odchodzi główna droga do Rożniawy. My skręcamy w lewo w drogę podporządkowaną w kierunku na Spiską Nową Wieś. Podjeżdżamy serpentynami ostro w górę i zboczami Wielkiej i Małej Knoli dojeżdżamy na przełęcz Grajnár (1023 m). Po prawej stronie - schronisko "Javor" i niewielki ośrodek narciarski. Z przełęczy stromo w dół i niebawem kolejne rozwidlenie dróg - ostro w prawo w dół do Mniszka nad Hnilcem i dalej do Gelnicy, prosto - do Spiskiej Nowej Wsi. Jedziemy prosto. Droga zbiega meandrami lasem, w którym kryją się stare, opuszczone sztolnie górnicze.
128 km Novoveská Huta (560 m), stara osada górnicza i hutnicza, należąca do Spiskiej Nowej Wsi. Tutaj, w dolinie Gołębicy, odchodzącej z centrum miejscowości w lewo, istnieją jeszcze czynne kopalnie. Przejeżdżamy przez sporą wieś, zabudowaną domkami murowanymi. W lewo odchodzi droga do starej huty i kopalni. My jedziemy w prawo szeroką aleją w szpalerze latarni, mijając po lewej stronie kościół, po prawej - cementownię.
Za Nowowiejską Hutą droga robi się płaska, wzgórza Słowackiego Raju odsuwają się w lewo i wjeżdżamy do Spiskiej Nowej Wsi. Przejeżdżamy przez Hornad i za drogowskazami dojeżdżamy do centrum. Kierunek wyznaczają nam także widoczne z daleka wieże dwóch kościołów, ewangelickiego i katolickiego.
130 km Spiska Nowa Wieś* (Spišská Nova Ves, 436 m). Tutaj wyjątkowo centrum nie jest zamknięte dla samochodów - główny plac obejmują dwie przejezdne ulice - od południa Zimowa (Zimná), od północy Letnia (Letná). Przy obydwu płatne parkingi (automaty, niektóre czynne). Od wschodu mijamy pomnik kapitana Nalepki, kościół ewangelicki, budynek ratusza, kościół rzymsko-katolicki, klasycystyczny budynek technikum budowlanego i pięknie zdobiony budynek Reduty, w którym mieści się Teatr Spiski. Na skrzyżowaniu Letniej i Kollarowej, za Teatrem - nowy gmach kościoła greckokatolickiego. Przy ulicy Letniej, na wysokości kościoła katolickiego zwraca uwagę ozdobną fasadą budynek muzeum krajoznawczego. Centrum urzędowe i handlowe znajduje się przy placu Štefanika, będącym przedłużeniem ulic Letniej i Zimowej na zachód. Warto zwiedzić także Ogród Zoologiczny, usytuowany w południowo-zachodniej części miasta (z ulicy Zimowej obok teatru w prawo do ulicy Hanuli i dalej za drogowskazami "ZOO").
Wyjeżdżamy ze Spiskiej Nowej Wsi w kierunku Popradu, mijając po prawej stronie nowoczesną stację benzynową czynną non-stop. 138 km Smižany. Jedziemy po południowej stronie miejscowości, wzdłuż linii kolejowej. Okolica zasiedlona już od epoki kamiennej, w Smiżanach osada istniała od czasów Wielkiej Morawy, zaś w XIII w. była tu wieś królewskich psiarczyków, należąca do majątku Zamku Spiskiego. Od 1293 r. należała do Związku Spiskich Sasów, w II połowie XV stała się ponownie miasteczkiem poddanym Zamkowi Spiskiemu. W Smiżanach urodził się w 1912 r. niegdysiejszy bohater narodowy Słowacji, kapitan Ján Nalepka. W miejscowości stoi wczesnogotycki XIII-wieczny kościół Podwyższenia Krzyża z gotyckimi sklepieniami z XV w. W bocznej nawie, dobudowanej w 1928 r. znajduje się obraz Chrystusa przed Piłatem z 1853 r., autorstwa Jozefa Čaučika. W Smiżanach jest muzeum etnograficzne z ekspozycją "Ludowa kultura dolnego i średniego Spisza" i kolekcja fotografii Maroša Madačova. Opodal - dom rodzinny kapitana Nalepki.
Za Smiżanami rozwidlenie dróg: w prawo, pod mostem kolejowym główna szosa prowadzi do Popradu, w lewo zaś pod górę odchodzi podporządkowana droga do jednego z głównych ośrodków turystycznych Słowackiego Raju - Čingova. Skręcamy w lewo i po chwili mijamy tabliczkę, informującą o wjechaniu w obszar chroniony Parku Narodowego Słowacki Raj. Wśród terenów rolnych pojawiają się pensjonaty i hotele - w tym hotele "Čingov" i "Flora". Dojeżdżamy do szosy, łączącej Čingov ze Spiskimi Tomaszowcami i skręcamy w lewo, na główny parking ośrodka.
140 km Čingov (570 m). Główny węzeł szlaków turystycznych we wschodniej części Słowackiego Raju. Stąd można wybrać się żółtym szlakiem na słynny, pokazywany na wszystkich pocztówkach Tomašovský výhľad (1 godz.) i dalej, do Przełomu Hornadu (Hrdlo Hornadu, 2 godz.), niebieskim szlakiem przez Przełom z drugiej strony i dalej zielonym przez wąwóz z wodospadami na Klasztorisko (Klaštoriska Roklina, 3 godz.). Jedną z krótszych, ale ciekawych wycieczek, jakie można podjąć z Čingowa jest przechadzka (zielonym szlakiem) na Sowią Skałę. Szczegółowe informacje o wycieczkach można uzyskać w ośrodku turystycznym w centrum osady. Opodal, na wzgórzu Hradisko i w jego okolicy odnaleziono ślady osadnictwa z epoki kamiennej i czasów późniejszych (w tym kamienną siekierę z polskiego krzemienia!).
Wyjeżdżamy z Čingowa z powrotem do rozwidlenia dróg, gdzie skręcamy w kierunku na Spiskie Tomaszowce (Spišské Tomašovce, 532 m). Tu także znaleziono ślady osadnictwa neolitycznego. Wieś z XIII-wiecznym rodowodem, z gotyckim kościołem z I połowy XIV w., w XIX w. przebudowanym w stylu klasycystycznym. Kilkoma zakrętami przejeżdżamy przez miasteczko i pod mostem kolejowym (skręt, wąsko!) przedostajemy się do małych Hadušoviec (renesansowy dwór z I połowy XVII w.) i po chwili dojeżdżamy do głównej drogi między Spiską Nową Wsią a Spiskim Czwartkiem. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i mijając odchodzącą w lewo drogę do miejscowości Letanovce dojeżdżamy znów do Spiskiego Czwartku. Stąd znów w lewo i trasą 11 do Janowiec.
UWAGA: Najczęściej używaną (i choćby dlatego w tym przewodniku nie polecaną drogą łączącą Poprad, Lewoczę, Zamek Spiski i Preszów jest E-50, prowadząca z ronda w Popradzie na wschód. Szosa jest dość wąska i bardzo uczęszczana, także przez samochody ciężarowe i szybki transport międzynarodowy. Po drodze miedzy Lewoczą a Preszowem uciążliwy (zwłaszcza zimą) przejazd przez górskie pasmo Branisko - strome podjazdy, bardzo ostre zakręty. Kontynuacją tej drogi (E-50) jest trasa autostradą z Preszowa do Koszyc.
Powrót trasą 11 do Polski.
205 km Łysa Polana (Lysá poľana, 970 m) - przejście graniczne do Polski.

Dalej F
E Powrót do "Spisu treści"