Maciej Pinkwart

Muzeum Witkacego w Zakopanem

Założenia projektu

 

 

 

Miejsce: Zakopane, jako miejscowość, z którą Witkacy był najbardziej związany

 

Podporządkowanie: Muzeum Tatrzańskie – odrębny oddział. Gwarancja poziomu, wsparcia na tradycji, zaplecze naukowe i techniczne. Istniejące już zbiory witkacjanów.

 

Charakter: Muzeum i centrum studiów witkacologicznych, archiwum tradycyjne i cyfrowe, ośrodek edukacyjny.

 

Siedziba:

a. Jeden z istniejących domów, z którymi W. był związany. Zalety – tradycja, atmosfera. Wady: prywatne, małe, drewniane. Odpada jako miejsce bezpiecznego eksponowania i przechowywania oryginałów. Skreślam.

b. Budowa specjalna, nowoczesna, postmodernistyczna w styku, szokująca i nie związana z regionem, choć go zauważająca poprzez stylistyczne odniesienia. Wady: koszt, kłopoty z lokalizacją, prowokacja artystyczna. Zalety: bezpieczeństwo, przestrzeń, funkcjonalność i… prowokacyjność. Preferuję.

· Lokalizacja:

1. Teren przy „Okszy”, ul. Zamoyskiego. Zalety: własność Muzeum Tatrzańskiego, centrum miasta. Wady: mały obszar, wewnętrzna konkurencyjność, mały parking.

2. Teren przy ul. Zamoyskiego, koło dawnego „Świtu”. Zalety: własność miasta, dobra lokalizacja, bliskość komplementarnej „Okszy”, wady – niewielka powierzchnia, kłopoty z parkingiem. Preferencja nr 1!

3. Teren przy starostwie, ul. Chramcówki. Zalety: własność publiczna, bliskość Teatru Witkacego, bezpieczeństwo. Wady: lokalizacja poza centrum, trudny dojazd, mały parking, wewnętrzna konkurencja z Teatrem i Urzędem Powiatowym.

4. Dolna Równia Krupowa – obok hotelu „Helios”, albo wręcz w miejscu hotelu „Helios”. Zalety: doskonałe położenie, dojazd i parking, świetny widok, swoboda projektowa. Wady: własność prywatna, koszt, mała realność. Jednak lokalizacja preferencyjna.

5. Opcja kampusowa: lokalizacja poza centrum miasta na otwartej przestrzeni. Zalety – łatwość inwestycyjna, spokój w pracy. Wady – tego typu lokalizacja eliminuje przypadkowych, spontanicznych gości.

 

Zawartość:

a. Materiał życiorysowy, dokumentacyjno-informacyjny. Oryginały dokumentów, listy, pamiątki materialne, fotografie życiorysowe W., jego rodziny i bliskich przyjaciół. Pełna prezentacja miejsc, związanych z W. przede wszystkim w Zakopanem, ale też w innych terenach.

b. Twórczość:

1. pejzaże

2. kompozycje

3. portrety, dokumentacja osobowa

4. fotografie, dokumentacja osobowa. Cykle (lokomotywy?)

5. dramaty (rękopisy, facsimile, plakaty, fotografie, recenzje itp.)

6. Teatr Formistyczny

7. twórczość literacka

8. publicystyka

9. filozofia

c. Przejściowi przyjaciele i ulubieni wrogowie – środowisko zakopiańskie

d. Cezury wydarzeń, zarazem osobne sale prezentacyjne:

· Chrzciny, Sabała, Modrzejewska

· Sprawa Janczewskiej

· Podróż do Tropików

· I wojna i rewolucja bolszewicka

· Narodziny Czystej Formy

· Małżeństwo

· Firma Portretowa

· Kobiety i kobietony

· Filozofowie

· Jeziory i awantura ekshumacyjna

e. Interaktywna mapa miejsc Witkacowskich, osobna – w Zakopanem

f. Przestrzeń wydarzeń i kreacji

g. Sala teatralna i koncertowa

h. Sala prezentacji filmowych i multimedialnych

i. Sale spotkań i wykładów

j. Biblioteka i archiwum

k. Część hotelowa dla badaczy i wykładowców

l. Magazyny

m. Muzeum w sieci i jego dostępność (niska rozdzielczość – bezpłatna, wysoka – odpłatna)

Uwaga: ekspozycja w całości dwujęzyczna, polsko-angielska!

 

Cele:

a. Informacja i propagowanie wiedzy o Witkacym

b. Zdobywanie i gromadzenie wiedzy o Witkacym i jego twórczości

c. Tworzenie w miarę pełnego zbioru dzieł malarskich (w oryginałach i reprodukcjach) i piśmiennictwa (rękopisy, notatki, wszystkie edycje). Komplet kopii cyfrowych obrazów, rysunków, fotografii, rękopisów, artykułów autorstwa Witkacego w prasie centralnej i lokalnej, wszystkie edycje publikacji autorstwa Witkacego, polskie i obcojęzyczne.

d. Stworzenie biblioteki Witkacowskiej - gromadzenie wszystkich dzieł naukowych i krytycznych związanych z jego życiem i twórczością

e. Stworzenie filmoteki Witkacowskiej (dzieła inspirowane jego życiem i twórczością, filmowe adaptacje sztuk i powieści, rejestracje spektakli teatralnych)

f. Dokumentowanie percepcji jego dorobku.

g. Upamiętnienie związków Witkacego z Zakopanem i Tatrami.

h. Prezentacja środowiska cyganerii artystycznej Zakopanego lat międzywojennych.

i. Działalność edukacyjna dla różnych grup wiekowych i o różnym stopniu wiedzy ogólnej

j. Z biegiem czasu patronowanie działalności naukowej

k. Własne wydawnictwa (papier i sieć).

 

Formy działalności

 

a. Ekspozycja stała

b. Wystawy czasowe

c. Projekcje filmowe

d. Kreacje multimedialne

e. Performance

f. Koncerty

g. Spotkania, wykłady i „orgie”

h. Lekcje i plenery muzealne

i. Sympozja naukowe

j. Prace badawcze

k. Publikacje

l. Prowadzenie interaktywnej strony internetowej

 

Target społeczny:

 

a. mieszkańcy Zakopanego

b. turyści

c. miłośnicy i szperacze

d. naukowcy

 

Współpraca:

 

1. Janusz Degler

2. Anna Żakiewicz

3. Stefan Okołowicz

4. Teatr Witkacego

5. MNW i MNK

6. Muzeum w Słupsku

7. Muzeum Literatury w Warszawie

 

Rada Programowa (czy jakkolwiek inaczej to nazwiemy):

 

1. Alain van Crugten (Bruksela)

2. Janusz Degler (Wrocław)

3. Andrzej Dziuk (Zakopane)

4. Dawid Goldfarb (Nowy Jork)

5. Jan Gondowicz (Warszawa)

6. Teresa Jabłońska (Zakopane)

7. Cecylia Judek (Szczecin)

8. Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska (Kraków)

9. Światosław Lenartowicz (Kraków)

10. Ewa Łubieniewska (Kraków)

11. Stefan Okołowicz (Warszawa)

12. Tomasz Pawlak (Warszawa)

13. Marek Rudnicki (Fairfax)

14. Lech Sokół (Warszawa)

15. Wojciech Sztaba (Herrenberg)

16. Marek Średniawa (Warszawa)

17. Józef Tarnowski (Poznań)

18. Beata Zgodzińska (Słupsk)

19. Anna Żakiewicz (Warszawa)

………..

TUTAJ proszę o opinie!

TUTAJ już istniejące komentarze i echa prasowe