Maciej Pinkwart
Muzeum Witkacego w Zakopanem
Założenia projektu
Miejsce:
Zakopane, jako miejscowość, z którą Witkacy był najbardziej związany
Podporządkowanie:
Muzeum Tatrzańskie – odrębny oddział. Gwarancja poziomu, wsparcia na tradycji,
zaplecze naukowe i techniczne. Istniejące już zbiory witkacjanów.
Charakter:
Muzeum i centrum studiów witkacologicznych, archiwum
tradycyjne i cyfrowe, ośrodek edukacyjny.
Siedziba:
a.
Jeden z
istniejących domów, z którymi W. był związany. Zalety – tradycja, atmosfera.
Wady: prywatne, małe, drewniane. Odpada jako miejsce bezpiecznego eksponowania i
przechowywania oryginałów. Skreślam.
b.
Budowa
specjalna, nowoczesna, postmodernistyczna w styku, szokująca i nie związana z
regionem, choć go zauważająca poprzez stylistyczne odniesienia. Wady: koszt,
kłopoty z lokalizacją, prowokacja artystyczna. Zalety: bezpieczeństwo,
przestrzeń, funkcjonalność i… prowokacyjność. Preferuję.
·
Lokalizacja:
1.
Teren przy
„Okszy”, ul. Zamoyskiego. Zalety: własność Muzeum Tatrzańskiego, centrum miasta.
Wady: mały obszar, wewnętrzna konkurencyjność, mały parking.
2.
Teren przy
ul. Zamoyskiego, koło dawnego „Świtu”. Zalety: własność miasta, dobra
lokalizacja, bliskość komplementarnej „Okszy”, wady – niewielka powierzchnia,
kłopoty z parkingiem. Preferencja nr 1!
3.
Teren przy
starostwie, ul. Chramcówki. Zalety: własność publiczna, bliskość Teatru
Witkacego, bezpieczeństwo. Wady: lokalizacja poza centrum, trudny dojazd, mały
parking, wewnętrzna konkurencja z Teatrem i Urzędem Powiatowym.
4.
Dolna Równia
Krupowa – obok hotelu „Helios”, albo wręcz w miejscu hotelu „Helios”. Zalety:
doskonałe położenie, dojazd i parking, świetny widok, swoboda projektowa. Wady:
własność prywatna, koszt, mała realność. Jednak lokalizacja preferencyjna.
5.
Opcja
kampusowa: lokalizacja poza centrum miasta na otwartej przestrzeni. Zalety –
łatwość inwestycyjna, spokój w pracy. Wady – tego typu lokalizacja eliminuje
przypadkowych, spontanicznych gości.
Zawartość:
a.
Materiał
życiorysowy, dokumentacyjno-informacyjny. Oryginały dokumentów, listy, pamiątki
materialne, fotografie życiorysowe W., jego rodziny i bliskich przyjaciół. Pełna
prezentacja miejsc, związanych z W. przede wszystkim w Zakopanem, ale też w
innych terenach.
b.
Twórczość:
1.
pejzaże
2.
kompozycje
3.
portrety,
dokumentacja osobowa
4.
fotografie,
dokumentacja osobowa. Cykle (lokomotywy?)
5.
dramaty
(rękopisy, facsimile, plakaty, fotografie, recenzje itp.)
6.
Teatr
Formistyczny
7.
twórczość
literacka
8.
publicystyka
9.
filozofia
c.
Przejściowi
przyjaciele i ulubieni wrogowie – środowisko zakopiańskie
d.
Cezury
wydarzeń, zarazem osobne sale prezentacyjne:
·
Chrzciny,
Sabała, Modrzejewska
·
Sprawa
Janczewskiej
·
Podróż do
Tropików
·
I wojna i
rewolucja bolszewicka
·
Narodziny
Czystej Formy
·
Małżeństwo
·
Firma
Portretowa
·
Kobiety i
kobietony
·
Filozofowie
·
Jeziory i
awantura ekshumacyjna
e.
Interaktywna
mapa miejsc Witkacowskich, osobna – w Zakopanem
f.
Przestrzeń
wydarzeń i kreacji
g.
Sala
teatralna i koncertowa
h.
Sala
prezentacji filmowych i multimedialnych
i.
Sale spotkań
i wykładów
j.
Biblioteka i
archiwum
k.
Część
hotelowa dla badaczy i wykładowców
l.
Magazyny
m.
Muzeum w
sieci i jego dostępność (niska rozdzielczość – bezpłatna, wysoka – odpłatna)
Uwaga: ekspozycja w całości
dwujęzyczna, polsko-angielska!
Cele:
a.
Informacja i
propagowanie wiedzy o Witkacym
b.
Zdobywanie i
gromadzenie wiedzy o Witkacym i jego twórczości
c.
Tworzenie w
miarę pełnego zbioru dzieł malarskich (w oryginałach i reprodukcjach) i
piśmiennictwa (rękopisy, notatki, wszystkie edycje). Komplet kopii cyfrowych
obrazów, rysunków, fotografii, rękopisów, artykułów autorstwa Witkacego w prasie
centralnej i lokalnej, wszystkie edycje publikacji autorstwa Witkacego, polskie
i obcojęzyczne.
d.
Stworzenie
biblioteki Witkacowskiej - gromadzenie wszystkich dzieł naukowych i krytycznych
związanych z jego życiem i twórczością
e.
Stworzenie
filmoteki Witkacowskiej (dzieła inspirowane jego życiem i twórczością, filmowe
adaptacje sztuk i powieści, rejestracje spektakli teatralnych)
f.
Dokumentowanie percepcji jego dorobku.
g.
Upamiętnienie związków Witkacego z Zakopanem i Tatrami.
h.
Prezentacja
środowiska cyganerii artystycznej Zakopanego lat międzywojennych.
i.
Działalność
edukacyjna dla różnych grup wiekowych i o różnym stopniu wiedzy ogólnej
j.
Z biegiem
czasu patronowanie działalności naukowej
k.
Własne
wydawnictwa (papier i sieć).
Formy
działalności
a.
Ekspozycja
stała
b.
Wystawy
czasowe
c.
Projekcje
filmowe
d.
Kreacje
multimedialne
e.
Performance
f.
Koncerty
g.
Spotkania,
wykłady i „orgie”
h.
Lekcje i
plenery muzealne
i.
Sympozja
naukowe
j.
Prace
badawcze
k.
Publikacje
l.
Prowadzenie
interaktywnej strony internetowej
Target
społeczny:
a.
mieszkańcy
Zakopanego
b.
turyści
c.
miłośnicy i
szperacze
d.
naukowcy
Współpraca:
1.
Janusz
Degler
2.
Anna
Żakiewicz
3.
Stefan
Okołowicz
4.
Teatr
Witkacego
5.
MNW i MNK
6.
Muzeum w
Słupsku
7.
Muzeum
Literatury w Warszawie
Rada
Programowa (czy jakkolwiek inaczej to nazwiemy):
1.
Alain van Crugten
(Bruksela)
2.
Janusz
Degler (Wrocław)
3.
Andrzej
Dziuk (Zakopane)
4.
Dawid
Goldfarb (Nowy Jork)
5.
Jan
Gondowicz (Warszawa)
6.
Teresa
Jabłońska (Zakopane)
7.
Cecylia
Judek (Szczecin)
8.
Stefania
Krzysztofowicz-Kozakowska (Kraków)
9.
Światosław
Lenartowicz (Kraków)
10.
Ewa
Łubieniewska (Kraków)
11.
Stefan
Okołowicz (Warszawa)
12.
Tomasz
Pawlak (Warszawa)
13.
Marek
Rudnicki (Fairfax)
14.
Lech Sokół
(Warszawa)
15.
Wojciech
Sztaba (Herrenberg)
16.
Marek
Średniawa (Warszawa)
17.
Józef
Tarnowski (Poznań)
18.
Beata
Zgodzińska (Słupsk)
19.
Anna
Żakiewicz (Warszawa)
………..