Maciej Pinkwart
Zakopiańskim szlakiem Karola Szymanowskiego
Kompozycje Karola Szymanowskiego
(gwiazdkami oznaczono utwory pisane w Zakopanem - w całości lub we fragmentach, w kompozycji lub w instrumentacji)
Op. 1 - 9 preludiów na fortepian, 1899-1900
Op. 2 - 6 pieśni na głos i fortepian do słów Kazimierza
Tetmajera, 1900-02
Op. 3 - Wariacje b-moll na fortepian, 1901-03
Op. 4 - 4 etiudy na fortepian, 1900-02
Op. 5 - 3 fragmenty z poematów Jana Kasprowicza
Op. 6. Salome. Pieśń na sopran i orkiestrę do słów
Jana Kasprowicza, 1904 (nie zachowana)
Op. 7 - Łabędź. Pieśń na głos i fortepian do
słów Wacława Berenta, 1904
Op. 8* - I Sonata c-moll na fortepian, 1903-04
Op. 9 - Sonata na skrzypce i fortepian, 1904
Op. 10 - Wariacje na polski temat ludowy h-moll na fortepian,
1900-04
Op. 11 - 4 pieśni na głos i fortepian do słów Tadeusza
Micińskiego, 1904-05
Op. 12 - Uwertura koncertowa E-dur na orkiestrę symfoniczną,
1904-05
Op. 13 - 5 pieśni na głos i fortepian do słów poetów
niemieckich, 1905-07
Op. 14 - Fantazja C-dur na fortepian, 1905
Op. 15 - I Symfonia f-moll, 1906-07
Op. 16 - Trio na fortepian, skrzypce i wiolonczelę, 1907 (nie
zachowane)
Op. 17 - 12 pieśni na głos i fortepian do słów poetów
niemieckich, 1907
Op. 18 - Penthesilea. Pieśń na sopran i orkiestrę do
słów Stanisława Wyspiańskiego (z "Achilleis"), 1908
Op. 19 - II Symfonia B-dur na orkiestrę symfoniczną, 1909-10
Op. 20 - 6 pieśni na głos i fortepian do słów Tadeusza
Micińskiego (z cyklu W mroku gwiazd), 1909
Op. 21 - II Sonata na fortepian A-dur, 1910-11
Op. 22 - Barwne Pieśni (Bunte Lieder) na głos i
fortepian do słów poetów niemieckich, 1910
Op. 23 - Romans D-dur na skrzypce i fortepian, 1910
Op. 24 - Pieśni miłosne Hafiza na głos i fortepian do
parafraz tekstów arabskich Hansa Bethge, 1911
Op. 25 - Hagith. Opera w jednym akcie do libretta Felixa
Dörmanna, 1912-13
Op. 26 - Pieśni miłosne Hafiza na głos i orkiestrę
do parafraz tekstów arabskich Hansa Bethge, 1914
Op. 27 - III Symfonia Pieśń o nocy na tenor (lub
sopran) solo, chór mieszany i orkiestrę do słów Mewlany
Dżalaluddina Rumiego (Persja XII w.), 1914-16
Op. 28 - Nokturn i tarantella na skrzypce i fortepian, 1915
Op. 29 - Metopy. Trzy poematy na fortepian: Wyspa
syren, Kalipso, Nauzykaa, 1915
Op. 30 - Mity. Trzy poematy na skrzypce i fortepian: Źródło
Aretuzy, Narcyz, Driady i Pan, 1915
Op. 31 - Pieśni księżniczki z bajki na głos i
fortepian (na głos i orkiestrę*), do słów Zofii
Szymanowskiej, 1915
Op. 32 - 3 pieśni na głos i fortepian do słów Dymitra
Dawydowa, 1915
Op. 33 - 12 etiud na fortepian, 1916
Op. 34 - Maski. Trzy utwory na fortepian: Szecherezada,
Błazen Tantris, Serenada Don Juana, 1915-16
Op. 35 - I Koncert na skrzypce i orkiestrę, 1916
Op. 36 - III Sonata na fortepian, 1917
Op. 37 - I Kwartet smyczkowy C-dur, 1917
Op. 37 bis - Demeter. Kantata na alt solo, chór
żeński i orkiestrę do słów Zofii Szymanowskiej, 1924
Op. 38 - Agawe. Kantata na sopran solo, chór żeński i
orkiestrę do słów Zofii Szymanowskiej (wg
"Bachantek" Eurypidesa), 1917
Op. 40. - Trzy kaprysy Paganiniego. Transkrypcja na skrzypce i
fortepian, 1918
Op. 41 - Cztery pieśni na głos i fortepian do słów
Rabindranatha Tagore (z cyklu Ogrodnik), 1918
Op. 42* - Pieśni Muezina Szalonego, sześć pieśni na
sopran i fortepian do słów Jarosława Iwaszkiewicza, 1918
Op. 43 - Mandragora. Pantomima w trzech sprawach na
orkiestrę do scenariusza Ryszarda Bolesławskiego i Leona
Schillera, 1920
Op. 44 - Dwie pieśni baskijskie na głos i fortepian do słów
ludowych, 1925 (zaginione)
Op. 46* - Król Roger (Pasterz). Opera w trzech aktach do
libretta kompozytora i Jarosława Iwaszkiewicza, 1918-24
Op. 46 bis - Słopiewnie. Pięć pieśni na głos i
fortepian do słów Juliana Tuwima, 1921
Op. 48 - Trzy kołysanki na głos i fortepian do słów
Jarosława Iwaszkiewicza, 1922
Op. 49 - Rymy dziecięce. Dwadzieścia piosenek dla
dzieci na głos i fortepian do słów Kazimiery
Iłłakowiczówny, 1922-23
Op. 50* - Dwadzieścia mazurków na fortepian, 1924-25
Op. 51 - Kniaź Patiomkin. Muzyka na małą orkiestrę
do V aktu dramatu Tadeusza Micińskiego, 1925
Op. 52 - Kołysanka (La berceuse d'Aitacho Enia) na
skrzypce i fortepian, 1925
Op. 53 - Stabat Mater. Oratorium na sopran, alt,
baryton, chór mieszany i orkiestrę do słów łacińskiej
sekwencji średniowiecznej w przekładzie Józefa Jankowskiego,
1925-26
Op. 54 - Siedem pieśni na głos i fortepian do słów Jamesa
Joyce'a, 1926
Op. 55* - Harnasie. Balet-pantomima w trzech obrazach,
na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę do scenariusza
kompozytora i Jerzego Mieczysława Rytarda, 1923-31
Op. 56 - II Kwartet smyczkowy, 1927
Op. 57* - Veni Creator. Oratorium na sopran, chór
mieszany, organy i orkiestrę do słów Stanisława
Wyspiańskiego, 1930
Op. 58* - Dwanaście pieśni kurpiowskich na głos i fortepian do
słów ludowych, 1930-32
Op. 59* - Litania do Marii Panny. Dwa fragmenty na
sopran, chór żeński i orkiestrę do słów Jerzego Lieberta,
1930-33
Op. 60* - IV Symfonia koncertująca na fortepian i orkiestrę,
1932
Op. 61* - II Koncert na skrzypce i orkiestrę, 1932
Op. 62* - Dwa mazurki na fortepian, 1933, 1934
Kompozycje nie objęte numeracją opusową, zaginione lub nie ukończone
1. Sonata fortepianowa g-moll, przed 1898 (zaginiona)
2. Sonata fortepianowa fis-moll, przed 1898 (zaginiona)
3. Sonata skrzypcowa E-dur, przed 1898 (zaginiona)
4. Preludium i fuga cis-moll na fortepian, 1905, 1909
5. Loteria na Mężów, czyli Narzeczony nr 69. Operetka
w trzech aktach do libretta Juliana Krzewińskiego-Maszyńskiego,
1908-09
6. Marsz uroczysty na orkiestrę, 1920
7. Marsz III Pułku Ułanów, 1920
8. Do dziewczyny. Mazurek na głos i fortepian, 1920
9. O zwiedzionym żołnierzu. Pieśń na głos i
fortepian, 1920
10. Wyszywała raz Hanka. Pieśń na głos i fortepian
do słów Kazimierza Andrzeja Czyżowskiego, 1920
11. Wiedzie nas Haller. Pieśń na głos i fortepian,
1920
12. Dans les prés fleuris. Pieśń na głos i
fortepian, po 1920 (nie ukończona)
13. Berceuse na skrzypce i fortepian (wspólnie z
Pawłem Kochańskim), 1921-22
14. Dance sauvage na skrzypce i fortepian (wspólnie z
Pawłem Kochańskim), 1921-22
15. Duszka świętej Krystyny. Dwa fragmenty pieśni na
sopran i małą orkiestrę do słów Kazimiery Iłłakowiczówny,
1923 (niedokończone)
16.* Idom se siuhaje dołu śpiewajęcy. (Pieśń Siuhajów).
Piosenka góralska na głos i fortepian, 1924
17. Koncert fortepianowy (nie ukończony - 311 taktów I cz.),
1924-25
18. Walc romantyczny na fortepian, 1925
19. Dziewięć pieśni polskich na fortepian, 1925
20. Cztery tańce polskie na fortepian, 1926
21. Vocalise-Étude na głos i fortepian, 1928
22.* Sześć pieśni kurpiowskich na chór mieszany á capella,
1928-29
23* Concertino na fortepian i orkiestrę (niemal ukończona
partytura spłonęła w czasie II wojny), 1934-35