Maciej Pinkwart, Północna Słowacja...
LEWOCZA (Levoča,573
m npm, www.levoca.sk), spiskie miasto o
pięknym rynku, perła architektury średniowiecznej,
zamieszkałe dziś przez 13.000 mieszkańców, w około 20
procentach narodowości cygańskiej. Przez kilka wieków
historyczna stolica Spisza, jego centrum kulturalne,
administracyjne i gospodarcze. Usytuowana prawie dokładnie w
środku regionu, na skrzyżowaniu głównych dróg w tej części
Europy, przez stulecia rozwijała się ekonomicznie i
kulturalnie, korzystając z licznych przywilejów, jakimi
obdarzali ją panujący. Była - i jest - jednym z
najpiękniejszych miast Europy, stąd nazywano ją w dawnych
czasach słowacką Norymbergą.
Okolica zamieszkana właściwie bez przerwy od paleolitu, ze
znaleziskami z okresu kultury bukowogórskiej, łużyckiej,
lateńskiej i z czasów Państwa Wielkomorawskiego. Najstarszym
obiektem sakralnym na terenie obecnej L. był kościół Św.
Ducha, wybudowany w stylu romańskim w XI w. w pobliżu
dzisiejszej Koszyckiej Bramy (wjazd od strony Preszowa). Wokół
tego kościoła około 1245 r., przy starszych jeszcze osadach
słowiańskich, zaczęli się osiedlać koloniści niemieccy.
Drugim ośrodkiem pierwszego osadnictwa była tzw. Stara Lewocza,
usytuowana koło romańskiego kościoła św. Mikołaja z
przełomu XI i XII w., na wschód od miasta. Pierwsza pisemna
wzmianka o mieście pochodzi z 1249 r., ale powstało już
wcześniej, zaraz po najeździe tatarskim, nie później niż w
1245 r. W ciągu XIII w. L. stała się centrum niemieckiej
kolonizacji Spisza, od 1271 r. była głównym miastem Związku
Spiskich Sasów, którzy mieli rozmaite przywileje - sami
wybierali proboszcza, mogli wykonywać działalność
rzemieślniczą i handlową, polować w okolicznych lasach,
łowić ryby, wycinać drzewa, wydobywać rudę itd. Miasta i
wsie, należące do Związku były wyłączone spod władzy
królewskiego żupana i były rządzone przez własnego grafa,
powołanego w wolnych wyborach przez władze wszystkich
miejscowości. Jeszcze w XIV w. L. jednak wystąpiła ze
Związku, stając się wolnym królewskim miastem. W 1321 r.
miasto otrzymało od króla Karola Roberta prawo składu -
zagraniczni kupcy mieli obowiązek zatrzymywać się w L. na co
najmniej 15 dni i wystawiać swój towar na sprzedaż. Sami zaś
Lewoczanie w 1406 r. otrzymali prawo przewożenia swoich towarów
po całym kraju bez konieczności płacenia myta, nie musieli
też przestrzegać prawa składu w innych miejscowościach.
Miasto cieszyło się także innymi przywilejami, działało tu
ok. 30 cechów rzemieślniczych, spośród którzy największe
znaczenie mieli złotnicy, malarze i rzeźbiarze. W XV stuleciu
byli w L. miejscy lekarze i aż trzy apteki. Wspólnie z
Koszycami, Preszowem, Bardiejowem i Sabinowem L. tworzyła
związek wolnych miast, nazywany Pentapolitana. W 1474 r.
przebywał w L. król Maciej Korwin, czego pamiątką jest jeden
z ołtarzy parafialnego kościoła. 20 lat później w L. doszło
do historycznego spotkania czterech braci Jagiellonów. Od 6
kwietnia do 7 maja 1494 r. Władysław król Czech i Węgier, Jan
Olbracht król polski, Zygmunt - przyszły król Polski i
Fryderyk - późniejszy kardynał odbyli tu tajną naradę
dynastyczną. Towarzyszyli im m.in. starosta spiski Piotr Kmita,
Fryderyk, margrabia brandenburski i mąż Zofii Jagiellonki,
żupan spiski Štefan Zápolya i kilku biskupów. To wydarzenie
upamiętniono wzniesieniem w kościele św. Jakuba ołtarza Matki
Boskiej Śnieżnej.
Pierwsza miejska szkoła w L. została wybudowana w XV w., w 1859
r. została przekształcona w gimnazjum realne. Z 1672 r.
pochodzi gimnazjum jezuitów, w 1867 r. przekształcone w
8-oddziałowe gimnazjum klasyczne, z językiem słowackim. Od
końca XVI w. działały tu drukarnie i księgarnie, od XVII -
grywały teatry.
Największe znaczenie miała L. na przełomie XV i XVI w.
Początkiem upadku miasta stał się pożar, który je zniszczył
częściowo w 1550 r. Ogień niszczył miasto jeszcze
kilkakrotnie, zagrażając nawet słynnemu kościołowi
parafialnemu. W ostatnich latach trwa intensywna odbudowa centrum
L.
Zabytki:
Kościół św. Jakuba, czynny w
sezonie letnim przez cały dzień od 1000 do 1800,
wejście od urzędu miejskiego, kasa czynna w budynku parafialnym
naprzeciw kościoła.. Nie wolno fotografować ani filmować. Nie
wpuszczane są osoby w nieodpowiednim stroju, np. kobiety z
odkrytymi ramionami (na miejscu można wypożyczyć dżinsową
kurtkę). Poza sezonem (październik - kwiecień) wejście od
strony północnej, tylko zbiorowe wstępy o 830, 930,
1030, 1130, 1300, 1400,
1500, 1600. Zwiedzanie trwa pół godziny.
Zamknięte dla turystów w niedziele i poniedziałki.
Usytuowany w środku Rynku, gotycki kościół parafialny jest
jednym z najcenniejszych zabytków Słowacji. Wybudowany w latach
1330-1370, w miejscu, gdzie znajdowała się wcześniejsza
świątynia, prawdopodobnie z połowy XIII w. Rozbudowywany od
1390 r. (boczna kaplica ufundowana przez koszyckiego mieszczanina
Juraja Ulenbacha, który tamże został pochowany w 1392). W
latach 1544-1674 kościół był w zarządzie parafii
ewangelickiej, potem rekatolizowany. W latach 1706-10 rozdzielony
między katolików i ewangelików, od 1710 wyłączna własność
parafii katolickiej. We wnętrzu zachowanych jest do dziś 12
gotyckich i renesansowych ołtarzy, co jest ewenementem na skalę
światową - podobnym zestawem zabytków w Europie może się
pochwalić jeszcze tylko słowacki Bardiejów. Najcenniejszym z
nich jest główny ołtarz św. Jakuba, pochodzący z
pracowni słynnego Mistrza Pawła z Lewoczy. Jest to najwyższy
gotycki ołtarz na świecie - liczy 18,62 m i wypełnia niemal
całe prezbiterium. Mimo, iż poświęcony patronowi kościoła i
całej Lewoczy, przedstawia także i pozostałych apostołów.
Wykonany był w latach 1508-10, a potem przez 7 lat
"dojrzewał", zanim go pozłocono i pomalowano. Ołtarz
zrobiony jest z lipowego drewna. Ma kształt gotyckiej
monstrancji. Na predelli (części ołtarza usytuowanej pod
mensą - stołem ofiarnym) przedstawiony jest wizerunek Ostatniej
Wieczerzy, a właściwie ten jej moment, kiedy Chrystus wypowiada
słowa "Jeden z was mnie zdradzi". Słów tych
słuchają z uwagą Piotr i Judasz. Reszta biesiaduje,
interesując się tylko jedzeniem i piciem. Na tylnej stronie
zamykanych skrzydeł ołtarza przedstawionych jest osiem scen z
Męki Pańskiej, namalowanych według pierwowzorów z dzieł
Cranacha i Scheufeleina. Przednia strona ołtarzowej skrzyni
prezentuje kolejne sceny, tym razem z życia apostołów, ukazane
jako reliefy. Szczególnie interesująca jest usytuowana w lewym
górnym rogu scena rozesłania apostołów po świecie, gdzie
jako tło wykorzystano wizerunek okolicy Mariańskiej Góry,
wznoszącej się na północ od Lewoczy. Pozostałe sceny
ukazują ścięcie św. Jakuba w Jerozolimie (lewy dolny), wizję
Apokalipsy, która ukazała się św. Janowi na wyspie Patmos
(prawy górny) oraz męczeństwo św. Jana (prawy dolny).
Centralną część ołtarza zajmują rzeźby nadnaturalnej
wielkości, pokazujące Madonnę z Dzieciątkiem, świętego Jana
i patrona kościoła - św. Jakuba. Madonna jest piękną
kobietą w kwiecie wieku, Jan ukazany jest z niemal dziewczęcą
twarzą i długimi, ufryzowanymi włosami, natomiast
najwspanialszą, niemal naturalistyczną rzeźbą jest Jakub -
stary Żyd z wielką brodą i czerwoną, ogorzałą twarzą,
oparty na kosturze. Każda z rzeźb wykonana została z jednego
kawałka drewna, a ponieważ są mniejsze od skrzyni ołtarzowej
- Mistrz Paweł wypełnił puste miejsce typowymi dla gotyku
strzelistymi wieżyczkami, fialami i trójkątnymi wimpergami,
są tam także małe rzeźby przedstawiające ojców kościoła -
Augustyna, Ambrożego, Hieronima i Grzegorza Wielkiego.
W szczycie ołtarze są jeszcze inne rzeźby apostołów, ale
wykonane ze znacznie gorszego drewna w czysto gotyckim stylu są
znacznie starsze niż sam ołtarz. Datuje się je na okres przed
1370 rokiem i prawdopodobnie pochodzą z dawniejszego głównego
ołtarza, a Mistrz Paweł wykorzystał je przy swojej
konstrukcji.
Figury Madonny i Jana oraz męczeńskie sceny z bocznych
skrzydeł mają cechy gotyckie. Gotycka jest również
architektura ołtarza. Jednakże ołtarz w wielu swoich
przejawach ma także wyraźne cechy symptomy nadchodzącego
renesansu. Świadczą o tym pełne życia, realistyczne postacie
apostołów w Ostatniej Wieczerzy i główna figura św. Jakuba.
Znawcy historii kościoła i Lewoczy (Ivan Chalupecký)
utrzymują, że jedna z postaci apostołów w predelli Ostatniej
Wieczerzy jest autoportretem Mistrza Pawła - rzeźbiarza, który
choć nie urodził się w Lewoczy, rozsławił ją po świecie i
sam związał się z tym miastem na zawsze, także w swoim
nazwisku. Notabene - nie wiemy jak się naprawdę nazywał:
wszystkie związane z nim dokumenty spłonęły w czasie
wielkiego pożaru miasta w 1550 r.
Ołtarz, mocno uszkodzony przez czas i korniki, był restaurowany
i konserwowany w latach 1952-54 przez braci Františka, Hermana,
Karola i Jozefa Kotrbów, którzy za tę gigantyczną pracę
otrzymali nagrodę państwową.
Z lewej strony głównego ołtarza widzimy ołtarz św. Piotra
i Pawła, pochodzący z lewockiej pracowni rzeźbiarskiej z
czasów przed przybyciem do miasta Mistrza Pawła, z lat
1495-1500. W lewej nawie głównym jest gotycki ołtarz Matki
Boskiej Śnieżnej, cenny zarówno jako dzieło sztuki, jak i
jako pamiątka historyczna. Ufundowali go czterej bracia
Jagiellonowie, którzy w 1494 r. spotkali się w Lewoczy na
tajnej naradzie. W predelli płaskorzeźba Chrystusa Tronującego
oraz herb Lewoczy i jagielloński Orzeł Polski. Ołtarz powstał
w pracowni rzeźbiarskiej przed Mistrzem Pawłem. W ołtarzu
rzeźby Panny Marii oraz świętych Barbary, Doroty, Katarzyny i
Małgorzaty, na skrzydłach obrazy z cyklu mariologicznego.
Nieco w tyle, na skraju nawy ołtarz św. Mikołaja,
wybudowany w 1507 r. w pracowni Mistrza Pawła, który wykonał
rzeźby św. Jana Jałmużnika z kosturem i mieczem oraz św.
Leonarda. Środkowa rzeźba św. Mikołaja jest starsza,
prawdopodobnie z lat 1360-1370, być może pochodzi z innego
kościoła. Predella przedstawia 14-tu czyniących miłosierdzie
- świętych Jerzego, Krzysztofa, Błażeja, Idziego, Pantaleona,
Erazma, Wita, Dionizego, Cyriaka, Achata, Eustachego, Katarzynę,
Barbarę i Małgorzatę - i także prawdopodobnie pochodzi z
innego ołtarza. Warto obejrzeć na prawym skrzydle ołtarza
namalowaną w postaci "komiksu" legendę o założeniu
Klosterneuburgu koło Wiednia przez św. Leonarda - wskazuje ona
na to, że fundatorem ołtarza był prawdopodobnie jeden z
mieszkających w Lewoczy kupców wiedeńskich. 14-tu
dobroczyńców przedstawia też kolejny ołtarz (w tej samej
linii, w głąb kościoła), pochodzący z 1696 r. Ostatni
ołtarz w lewej nawie jest poświęcony Dobremu Pasterzowi,
pochodzi z tego samego 1696 r. i został wystawiony staraniem
proboszcza Štefana Győefyego.
Ołtarz Narodzenia Pana, barokowy, usytuowany w kaplicy w
lewej tylnej części kościoła powstały w 1752 r. staraniem
ostrzyhomskiego arcybiskupa Mikulaša Csákyego, jako oprawa dla
kilku renesansowych rzeźb autorstwa Mistrza Pawła,
odnalezionych przypadkiem w 1698 r w lewockim ratuszu. I tak
rzeźby, przedstawiające klęczącą Madonnę, św. Józefa,
trzy anioły i dwóch pasterzy utworzyły ołtarz - szopkę.
Figura Marii Panny bardzo przypomina rzeźbę Madonny z Ołtarza
Wita Stwosza w Krakowie. Równolegle, w kaplicy przybudowanej do
prawej nawy, używanej niegdyś do chrztów, znajduje się ołtarz
św. Elżbiety. Najstarszą jego częścią są malowidła
(autorstwa prawdopodobnie Mikołaja z Lewoczy) na skrzydłach
ołtarza z 1493 r., prawdopodobnie pochodzące z dawnego
kościoła św. Elżbiety, stojącego za murami miejskimi,
zburzonego w pierwszej połowie XVI w. Dla ich wykorzystania w
1857 r. wybudowano neogotycki ołtarz.
Ołtarz św. Michała Archanioła, znajduje się w prawej
nawie, kilka kroków obok głównego wejścia. Był to ołtarz,
przy którym według tradycji zaraz po wyborze składał
przysięgę lewocki burmistrz. Z dawnego ołtarza, zniszczonego w
czasie kontrreformacji, została tylko główna figura, uważana
najpierw za świętego Floriana, w XVIII w. właściwie
zinterpretowana. Ołtarz powstał w latach 1719-31. W tej samej
linii, ale bliżej prezbiterium stoi ołtarz św. Katarzyny,
jeden z najstarszych w lewockim kościele. W predelli tryptyk,
będący przykładem najstarszego malarstwa tablicowego na
Słowacji. Pochodzi z r. 1400. W środku Chrystus Tronujący w
otoczeniu aniołów, po prawej stronie Sen Jakuba, po lewej
nowsze przedstawienie św. Zofii z córkami - Wiarą, Nadzieją i
Miłością. Obrazy te uważane są za przejaw wpływu malarstwa
prawosławnego. W głównej części ołtarza - rzeźba św.
Katarzyny z 1460 r. Obrazy na skrzydłach przedstawiają sceny z
życia i śmierci św. Katarzyny. Na ścianie prawej nawy, w
miejscu, gdzie niegdyś znajdowało się zamurowane po pożarze
wejście do kościoła usytuowano ołtarz, zestawiony z
fragmentów dawniejszych ołtarzy. Nazywany jest ołtarzem
Bożonarodzeniowej Predelli, z uwagi na piękny obraz
Epifanii, gdzie Trzej Królowie jako tło swego pokłonu mają
krajobraz naddunajski. W ołtarzowej skrzyni rzeźby z ok. 1420
r. przedstawiają św. Jakuba starszego, Jana Ewangelistę, Jana
Chrzciciela i Jerzego. Ołtarz został utworzony w 1961 r. Obok
stoi część ołtarza, przedstawiającego dwie Marie
idące do Grobu Pańskiego, pochodząca z pobliskiej wsi
Kurimany. W linii oddzielającej nawę prawą od środkowej
najbliżej prezbiterium stoi renesansowy ołtarz św. Anny
Samotrzeciej, też z pracowni Pawła, wykonany przed 1516 r.,
gdzie zarówno Anna, jak i Panna Maria z Jezusem są ukazani w
płaskorzeźbach, niezwykle realistycznie.
Na przedniej ścianie prawej nawy znany ołtarz Vir Dolorum,
zwany też ołtarzem Macieja Korwina, ufundowany dla Lewoczy
przez króla Węgier po jego pobycie w tym mieście w 1474 r.
Ołtarz powstał prawdopodobnie w 1480 r. W predelli widzimy herb
Korwina i jego drugiej małżonki - Beatrycze z Neapolu. Nie
wiadomo, czy ołtarz powstał w Lewoczy, czy też był
przywieziony skądinąd; przypuszcza się jednak, że jego
autorem jest poprzednik Mistrza Pawła - rzeźbiarz Mistrz Ján z
Lewoczy. Nie jest też pewne, czy skrzydła pierwotnie były
częścią tego właśnie ołtarza, bowiem są nieco mniejsze od
samej skrzyni. Autorem malowideł, przestawiających świętych
Sebastiana, Krzysztofa, Jana Chrzciciela, Jakuba Apostoła,
Barbarę, Katarzynę, Dorotę i Małgorzatę jest prawdopodobnie
malarski Mistrz Mikulaš z Lewoczy. W środkowej części
ołtarza umieszczono figurę Chrystusa Cierpiącego, a po bokach
- wizerunki Matki Boskiej i św. Jana Ewangelisty. Historycy
sztuki przypuszczają, że te dwie ostatnie rzeźby stanowią
portrety Macieja i Beatrycze. Nad skrzynią ołtarzową
umieszczono figurę św. Andrzeja - być może więc ołtarz ma
charakter wotywny, a para królewska w ten sposób chciała
doprosić się męskiego potomka.
Najbliżej ołtarza głównego z jego prawej strony znajduje się
ołtarz Świętych Janów - autorstwa Mistrza Pawła,
fundowany przez dr. Jána Henckela, wielkiego humanistę,
przyjaciela Erazma z Rotterdamu, lewockiego proboszcza z lat
1513-1522, potem spowiednika królowej i kanonika wrocławskiego.
Ołtarz datowany jest na rok 1520 i jest wspaniałym okazem
renesansu. Jest poświęcony pięciu Janom - Chrzcicielowi i
Ewangeliście (rzeźby w głównej części ołtarza),
Jałmużnikowi i Złotoustemu - świętym w kościele wschodnim
oraz Jánowi Gersonowi, kanclerzowi z paryskiej Sorbony, który
nie był świętym, lecz reformatorem kościoła. Pierwsi dwaj
przedstawieni są w rzeźbach głównej części ołtarza, dwaj
pozostali na skrzydłach, a jedyny nie uznany za świętego -
Ján Gerson widnieje na tylnej części skrzydeł. Część
malarską ołtarza dopełniają obrazy z życia i męczeństwa
Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty.
Dwa mniejsze ołtarze znajdują się również w bocznej kaplicy
św. Jerzego oraz w Oratorium Korwinowskim, przez które prowadzi
wejście do kościoła.
Podziwu godna jest także polichromia, której wspaniałe
okazy znajdują się w kościele. Większość z nich pochodzi z
XIV i XV w. Ma charakter Biblii Pauperum i przedstawia
głównie ilustracje z żywotów Chrystusa i świętych, oraz
moralitety. Najstarsze fragmenty polichromii znajdują się w
prawej nawie, za ołtarzem Macieja Korwina. Najciekawsze zaś
znajdują się w lewej nawie, na wysokości kaplicy św. Jerzego
- są tam dwa cykle: "Siedem skutków miłosierdzia" i
"Siedem grzechów głównych" oraz 20-odcinkowy
"serial" o żywocie i męczeństwie świętej Doroty.
Są w kościele także wolno stojące rzeźby pochodzące z
okresu od XIV do XVIII w., godna uwagi renesansowa ambona z XVII
w. i XVII-wieczne organy, pochodzące z krakowskich pracowni
organmistrza a i stolarza Andreja Hertla, którym pomagał
duński rzeźbiarz Hans Schmit. Przy budowie w 1630 r. spadł z
rusztowania i zabił się Hummel, a jego pracę dokończył
polski organmistrz Jerzy Nitrowski. Organy fundowało miasto
wspólnie z bogatym lewoczaninem Fridrichem Pobstem - stąd w
zdobieniu organów główne miejsce zajmują herby Lewoczy i
rodziny Pobstów. Organy miały 27 registrów i do połowy XIX w.
były największym kościelnym instrumentem na Węgrzech. Dziś
mają 34 registry i nadal uchodzą za jedne z największych i
najlepszych na Słowacji.
Godnym uwagi zabytkiem - zwłaszcza z polskiego punktu widzenia -
jest tzw. ława senatorska, usytuowana w tylnej części
środkowej nawy kościoła. Datowana jest ona na rok 1494 i była
prawdopodobnie przygotowana dla czterech braci Jagiellonów i ich
najbliższych, modlących się przez kilka tygodni w tym
właśnie kościele.
W środku średniowiecznego Rynku (Námestie Majstra Pavla),
poza kościołem św. Jakuba, znajdują się, od północy: dawna
XV-wieczna Szkoła Miejska, złączona w połowie XIX w. w
jeden budynek z dawnym domem handlowym z pracowniami złotniczymi
i miejską zbrojownią, obecnie wykorzystywana przez Radę
Miejską, ratusz miejski z XV w., przebudowany po pożarze
w XVI w., w XIX w. otrzymał dzisiejszy, neorenesansowy wygląd
(obecnie jedna z siedzib Muzeum Spiskiego). Wieża, przylegająca
do ratusza od północy, została wystawiona w latach 1656-61
jako dzwonnica, w 1768 r. przebudowana w stylu barokowym i
złączona z ratuszem. Przed ratuszem żelazna "klatka
hańby" - pręgierz z 1600 r., w którym zamykano kobiety,
przyłapane na zdradzie małżeńskiej (według innej wersji -
spotkane na mieście po 9 wieczorem bez własnego męża).
Zabudowę środkowej części Rynku zamyka od południa kościół
ewangelicki z klasycystyczną kopułą, wybudowany w latach
1825-37 według projektu Antona Povolnego. Autorem obrazu w
ołtarzu głównym jest Jozef Czauczik.
Wokół Rynku warto obejrzeć zespół kamienic
mieszczańskich, gotyckich i renesansowych, wywodzących się
z XIV i XV stulecia. Jest ich w sumie przeszło 60, a spośród
nich godne szczególnej uwagi są (od strony północnej w
kierunku ruchu wskazówek zegara) kamienica Thurzonów
(Plac Mistrza Pawła 7), z renesansową attyką i czerwonym
napisem sgrafitto, pochodzącymi z 1903 r., dom Mistrza Pawła
(nr 20), z gotyckimi sklepieniami i zdobieniami renesansowymi,
obecnie Muzeum Mistrza Pawła, dawna drukarnia Brewera (nr
26), działająca od 1624 r. do połowy XIX w., dom Gašpara
Haina, lewockiego kronikarza z końca XVII w. (nr 40), z
piękną polichromią z XVI i XVII w. Od końca XVIII w.
mieściło się tu liceum parafii ewangelickiej, obecnie siedziba
muzeum spiskiego. Po tej samej stronie rynku stoją jeszcze kamienica
Mariassyego (nr 43) i dom Sebastiana Krupeka (nr 42) z
końca XV w., z fasadą zdobioną malowidłami z drugiej połowy
XVI w., teatr miejski (nr 54) z 1560 r., początkowo
funkcjonujący jako gospoda miejska, od XIX w. teatr i reduta, siedziba
władz żupy spiskiej (nr 59), z początków XIX w., i obok
budynek archiwum państwowego (nr 60), gdzie administracja
Spisza miała swoją siedzibę do 1913 r.
Kościół Królowej Aniołów (tzw. Kościół Gimnazjalny) i stary klasztor minorytów (franciszkanów), przy Polskiej Bramie, z początków XIV w. W głównym ołtarzu posąg Marii Panny z ok. 1430 r., gotycka polichromia z XIV i XV w.
Kościół św. Ducha i klasztor minorytów (franciszkanów) przy Koszyckiej Bramie, usytuowany w miejscu najstarszego kościoła romańskiego, obecny budynek z 1747 r.
Pątniczy kościół na Mariańskiej Górze, wystawiony w latach 1903-14 r. w stylu neogotyckim wg projektu Antona Müllera w miejscu świątyni z XV w., poświęcony 2 VII 1922 r. Kaplica dla pielgrzymów istniała tu co najmniej od 1311 r. W głównym ołtarzu figura Madonny z XV w. Kilka ołtarzy bocznych prezentuje styl neogotycki, podobnie jak piękne witraże i rozety w oknach. 26 stycznia 1984 r. kościół został przez papieża Jana Pawła II podwyższony na bazylikę mniejszą. 3 lipca 1995 r. na Mariańskiej Górze papież odprawił mszę z udziałem stu tysięcy pielgrzymów, ze Słowacji i z Polski.
Muzea:
Muzeum Spiskie w Lewoczy, 05401
Levoča, Námestie Majstra Pavla 40, czynne od wtorku do
niedzieli 900-1700.
Muzeum powstało w 1884 r. z inicjatywy Spiskiego Towarzystwa
Historycznego. Ma trzy ekspozycje: Sztuka plastyczna na Spiszu (Plac
Mistrza Pawła 40) - zbiory sztuki od gotyku do XIX w., tam
też sezonowe wystawy malarstwa ludowego, Ratusz - historia
miasta, dawnej siedziby Spiskiej Żupy i Mistrz Paweł z Lewoczy (Plac
Mistrza Pawła 20) - prezentacja niemal wszystkich
najważniejszych dzieł słynnego średniowiecznego rzeźbiarza.
Muzeum Szkolnictwa Specjalnego, 05401
Levoča, Námestie Majstra Pavla 28. Czynne od poniedziałku do
piątku 800-1600.
Ekspozycja: dzieje szkolnictwa specjalnego na Słowacji. Wśród
eksponatów znajdują się pomoce naukowe, próby i końcowe
rezultaty prac uczniów szkół specjalnych.
Zakwaterowanie: Hotel Arkada**, Nám. Majstra Pavla 26, 05401 Levoča, Hotel Barbakan***, Košická 15, 05401 Levoča, Hotel Faix*, Probstnerova cesta 22, 05401 Levoča, Hotel Satel***, Nám. Majstra Pavla 55, 05401 Levoča, ATC Levočská Dolina, Levočská Dolina, 05401 Levoča, Penzión Maja, Pod Vinicou 38, 05401 Levoča, Penzión Pri Košickej branie, Košická 16, 05401 Levoča.
Turystyka i narciarstwo. Na północ od
miasta, w stronę Gór Lewockich, prowadzi kilka szlaków
turystycznych: z rynku przez Drogę Krzyżową na Mariańską
Górę i dalej do leśniczówki Kuty, znaki niebieskie, 1,5
godz.; z rynku przez Zbójnicką Łąkę na Ostrą Górę (933
m), znaki zielone, 1,5 godz. Grzbietami, przez południową
część Lewockich Gór prowadzi magistrala turystyczna z
Hradiska przez Lewocką Dolinę, Kuty do Uloży i Olszawicy,
znaki czerwone, 4 godz. W Dolinie Lewockiej ośrodek rekreacyjny
z jeziorkiem na Lewockim Potoku. Wyciągi i trasy narciarskie
znajdują się na Mariańskiej Górze, w Dolinie Lewockiej i
Zawadzie.