Maciej Pinkwart, Północna Słowacja...
KIEŻMARK (Kežmarok,
630 m npm, www.kezmarok.sk,
http://kiezmarok.tripod.com),
historyczne miasto w północno-zachodniej części Spisza,
położone na obu brzegach Popradu, na skrzyżowaniu ważnych
dróg z Węgier do Polski i ze wschodniej Słowacji pod Tatry.
Miasto liczy przeszło 16 tys. mieszkańców. Nazwa miejscowości
wywodzi się od odbywających się tu targów serowych (z
niemieckiego: Käse - ser i Markt - targ).
Dogodne położenie w okolicach brodu przez rzekę Poprad
sprawiło, że tereny te były zamieszkane już w okresach
prehistorycznych. Wykopaliska w rejonie Jerozolimskiego i
Michałowego Wierchu, a także na terenie zamku przyniosły wiele
znalezisk z mezo- i neolitu, a także z epoki brązu, żelaza, z
czasów rzymskich i z okresu wędrówek ludów. W obrębie miasta
odkryto wczesnosłowiańskie osady z VIII, IX i X w. Najstarsza z
nich była rybacka osada z kapliczką św. Krzyża, gdzie
odbywały się pierwsze targi. Dziś jest tam dzielnica, nazywana
Stary Targ. Drugim starym centrum była osada na lewym brzegu
rzeki z kościołem św. Michała, zniszczonym po najeździe
husytów w 1433 r. Między tymi osadami, które w XI-XII w.
znacznie się rozrosły, znaleźli siedzibę koloniści z
Saksonii.
Pierwsza pisemna wzmianka o K. pochodzi z 1251 r. i związana
jest z osadnictwem saskim. Fundamenty kościoła św. Elżbiety,
należącego do tej osady, zostały odnalezione na dziedzińcu
zamku. Kościół ten z pewnością powstał około połowy XIII
w., bowiem kanonizacja Elżbiety miała miejsce w 1235 r. Prawa
miejskie Kieżmark uzyskał z nadania króla Béli IV w 1269 r.,
zdobywając m.in. prawo wyboru własnego wójta i prawo
organizowania cotygodniowych targów.
Wkrótce potem osady słowiańskie i niemieckie zrosły się w
jeden ośrodek miejski, którego centrum znalazło się w
okolicach kościoła św. Elżbiety i pobliskiego brodu przez
Poprad, strzeżonego potem przez zamek. W XIV w. powstał
następny teren handlowy - Nowy Targ, w rejonie, gdzie dziś
znajduje się ratusz. Wtedy też - w 1348 r. - kościół św.
Elżbiety stał się własnością sprowadzonych do Kieżmarku
bożogrobców z Lendaku, a nieco dalej wybudowano nowy kościół
parafialny. Pierwsza wzmianka o murach miejskich pochodzi z 1368
r. Poprowadzono też nową drogę w kierunku Polski, przez
wschodnią część miasta. W 1404 r. król Zygmunt Luksemburczyk
zgodził się, na okres 12 lat, darować miastu płacenie
podatków pod tym warunkiem, że mieszczanie sami dokończą
budowy murów obronnych. Miasto kilkakrotnie było miejscem
spotkań "na najwyższym szczeblu" - m.in. 30 marca
1423 r. spotkali się tu Zygmunt Luksemburczyk i Władysław
Jagiełło, dokonując ponownego potwierdzenia traktatu o
zastawie 16 miast spiskich.
Sytuacja ekonomiczna miasta poprawiała się przez kolejno
potwierdzane przez władców przywileje handlowe. Od 1400 r.
kieżmarczanie walczyli z Lewoczą o prawo składu, na ogół
przegrywając i jedynie za czasów husyckich udało się im
uzyskać możliwość zatrzymywania w mieście małych wozów
kupieckich, jadących ze strony Polski. Po ustąpieniu wojsk
husyckich mieszczanie wystąpili do króla Zygmunta o
potwierdzenie wcześniejszych przywilejów pod pretekstem, że
stare dokumenty uległy spaleniu w czasie wojny. Między
rzeczywiście posiadanymi przywilejami na liście do
zatwierdzenia znalazło się także prawo składu, które na
Spiszu faktycznie dysponowały tylko Lewocza i Podoliniec.
Zygmunt dał się oszukać i mimo protestów Lewoczan w 1435 r.
zatwierdził Kieżmarkowi prawo składu. Zaogniło to jeszcze
konflikt między tymi dwoma wolnymi królewskimi miastami.
W 1433 r. w czasie walk o miasto husyci zniszczyli kościół
św. Michała oraz kościół św. Elżbiety i dobudowany doń
niewielki klasztor. Wtedy to powstał pierwszy projekt, by na tym
miejscu wznieść obronny zamek. Kolejne straty poniósł
Kieżmark w 1436 r. na skutek pożaru. Przebudowa miasta
zaczęła się w 1444 r. od dawnego parafialnego kościoła św.
Krzyża, który zyskał ostatecznie nowy kształt w 1498 r.
W czasie wojen o sukcesję po Albrechcie Habsburgu Kieżmark
opowiada się po stronie Władysława Jagiellończyka, co zostaje
przez polskiego króla wynagrodzone zwolnieniem mieszczan
kieżmarskich z płacenia myta i cła na całym terytorium
Polski.
W 1441 r. Kieżmark zajmują wojska Jána Jiskry z Brandysa, w
którego imieniu rządzą miastem jego kapitanowie aż do 1462 r.
W 1461 r. rozpoczyna się budowa miejskiego ratusza. Rok
później Jiskra zawiera porozumienie z królem Maciejem Korwinem
i za oddanie Kieżmarku Jiskrowi kapitanowie otrzymują 16 tys.
złotych, częściowo ze szkatuły królewskiej, częściowo z
kieszeni królewskiego skarbnika Imricha Zápolyi. Jako spiski
żupan obejmuje on (wraz z bratem Štefanem) rządy nad miastem i
w ten sposób K. traci charakter wolnego królewskiego miasta
wchodząc w zależność od spiskich możnowładców. Być może,
król przekazał K. Zápolyom jako rekompensatę za poniesione
przez nich koszty przy wykupie K. z rąk Jiskrowców. Mimo tego,
w 1463 r. miasto otrzymało własny herb, a dzięki wpływom
Zápolyi dostało nowe przywileje ekonomiczne, zwalniające jego
mieszkańców od następnych podatków. To prawdopodobnie
właśnie w II połowie XV w. z inicjatywy Zápolyów wybudowano
miejski zamek, wykorzystując materiały ze starszych obiektów.
Twierdzę odgrodzono od reszty miasta murem ze strzelnicami i
fosą ze zwodzonym mostem.
Kiedy w bitwie pod Mohaczem w 1526 r. zginął król Ludwik II i
wybuchły walki o tron, mieszkańcy Kieżmarku najpierw poparli
"swojego" Zápolyę, a po jego ucieczce do Polski -
przeszli do obozu zwycięskiego przeciwnika, Ferdynanda
Habsburga. Na krótko jednak. Gdy w 1530 r. szala przechyliła
się ponownie na stroną Jána Zápolyi, Kieżmarczanie znów
zmienili front i otworzyli miejskie bramy Hieronimowi Łaskiemu,
polskiemu szlachcicowi, który otrzymał godność żupana
spiskiego i miasto Kieżmark (a także Zamek Niedzicki) od
Zápolyi jeszcze w 1528 r., za zasługi w służbie
dyplomatycznej u węgierskiego króla. Lewocza w owym czasie
pozostała w obozie prohabsburskim, co znacznie jej w
przyszłości pomogło w handlowej wojnie z Kieżmarkiem.
Kolejnym właścicielem miasta w 1571 r. został Ján Rueber,
któremu syn Hieronima, Olbracht Łaski zastawił m.in.
Kieżmark. Rueber z kolei odstąpił swoje kwity zastawne
najpierw Stanisławowi Thurzo, a potem Šebastiánowi
Thőkőlemu. Ponieważ Łaski zastawu nie wykupił, w 1584 r.
panem Kieżmarku został Thőkőly. Wywołało to protesty
Kieżmarczan, broniących swoich praw i wolności, którzy
wespół z Łaskim wdarli się na zamek, ale koniec końców
musieli ustąpić i w 1586 r. podpisać pokój z nowym
właścicielem. Jednakże zatargi trwały dalej i dopiero w 1651
r. doszło do tzw. ugody wiedeńskiej, w której Thőkőly
wyrzekł się praw do władania Kieżmarkiem, zachowując jedynie
zamek z przynależnym do niego majątkiem oraz 24 domy w
mieście. W styczniu 1655 r. Ferdynand III potwierdził dawne
przywileje dla K. i zaliczył go na powrót do wolnych miast
królewskich. Spory, o charakterze przeważnie ekonomicznym,
między "zamkiem" a "miastem" trwały jednak
nadal aż do odebrania zamku rodzinie Thőkőlych za udział w
spisku Wesseléniego, kiedy to jego nowym właścicielem został
Ferdynand Rueber. W końcu XVII w. mieszczanie rozpoczęli
budowę nowego kościoła - ewangelickiego.
Gdy wybuchło powstanie Františka II Rákóczego, Kieżmarczanie
znów "postawili na niewłaściwego konia" i ich miasto
stało się najpierw ważnym punktem oporu buntowników, a
następnie w 1709 r. po krótkim oblężeniu zostało zdobyte
przez wojska królewskie. Niebawem zapanował pokój, mury
miejskie straciły swoje znaczenie, a ponieważ przeszkadzały w
swobodnym rozwoju miasta - od 1720 r. zaczęto je powoli
rozbierać.
Burzliwe były także dzieje religijne miasta. Po 1525 r. wszyscy
obywatele Kieżmarku przeszli na luteranizm - przede wszystkim
Niemcy, ale i Słowacy, którzy mieli własnego księdza. Zajęli
kościół św. Krzyża i zlikwidowawszy boczne ołtarze
przystosowali go do swoich potrzeb, co odbyło się bez żadnych
awantur, jako że w mieście nie było nikogo innej wiary. W 1569
r. wraz z 24-ma spiskimi miastami Kieżmark przyjął tzw.
Confessio Scepusiana, czyli obowiązujące na Spiszu wyznanie
ewangelicko-augsburgskie. Tak było przez niemal 100 lat. W
czasie sporów mieszczan z rodem Thőkőlych ewangeliccy
Kieżmarczanie zwrócili się do katolickiego duchowieństwa o
poparcie ich stanowiska w sporze wobec cesarza. Hierarchia
katolicka poparła obywateli Kieżmarku, w zamian za co ci
ofiarowali jej trzy domy, w których zorganizowano katolicki
kościół. Ale katolików nadal w Kieżmarku nie było i nie
używany kościół wkrótce popadł w ruinę. Dopiero w 1670 r.
w ramach kontrreformacji trafili do Kieżmarku paulini, którzy
zajęli budynek i rozpoczęli od podstaw tworzenie katolicyzmu w
mieście. Trzy lata później zażądali zwrotu katolikom
kościoła Św. Krzyża, co po licznych utarczkach dokonało się
z pomocą cesarskiego wojska. Część obywateli nawróciła się
na katolicyzm, w 1674 r. władze wygnały z miasta wszystkich
księży i nauczycieli - ewangelików. Parę lat później, w
czasie antycesarskiego powstania Imricha Thőkőlego sytuacja
się odwróciła - powstańcy zwrócili kościół św. Krzyża
ewangelikom, a mieszczanie zaczęli pospiesznie przechodzić na
wiarę ewangelicką. Kościół kilkakrotnie przechodził z rąk
do rąk, w zależności od sukcesów militarnych jednej lub
drugiej strony.
Pod wpływem sytuacji politycznej cesarz Leopold zwołał w 1681
r. w Szopronie sejm, który uchwalił ustawę o swobodach
religijnych. W myśl 25 artykułu władze gwarantowały
obywatelom wolność wyznania i zezwalały na działalność
księży i nauczycieli ewangelickich. Artykuł 26 pozwalał
protestantom na budowę kościołów - jednakże mogło ich być
tylko po 2 w każdej żupie i po jednym w królewskich wolnych
miastach. Te ostatnie mogły być budowane tylko poza murami
miejskimi, w miejscu wyznaczonym przez królewskiego komisarza,
wyłącznie ze środków własnych kościoła ewangelickiego i
tylko z najtańszego materiału budowlanego. Kościoły te,
nazywane artykularnymi, były zatem budowane z drewna. Spory
religijne, będące w owym czasie przede wszystkim pochodną
sporów politycznych, jednakże nie ucichły i dopiero tragiczna
zaraza, która w 1710 r. wygubiła trzy czwarte mieszkańców
Kieżmarku, pogodziła zwaśnione strony.
W XVIII i XIX w., korzystając ze stabilizacji politycznej,
mieszczanie kieżmarscy zaczęli unowocześniać i przebudowywać
swoje domy, rozwijało się rzemiosło i handel. Handlowano
zbożem, solą, winem, piwem, płótnem, suknem i wyrobami
skórzanymi. Do wysokiej rangi miasta przyczyniło się także w
znacznej mierze tutejsze rzemiosło (w okresie od XV do XIX w.
pracowało tu 38 cechów, w 1715 r. działały 263 pracownie
rzemieślnicze), a niemniej - szkolnictwo. Pierwsze wzmianki o
tutejszej szkole pochodzą z 1383 r. Z parafialnej, a potem -
miejskiej szkoły w latach 30. XVI w. powstało ewangelickie
liceum, które w połowie XIX w zyskało szeroką renomę. W 1869
r. powstało tu przedszkole, jedno z pierwszych na Węgrzech, a w
1880-Państwowa Zawodowa Szkoła Tkacka, jedyna tego rodzaju w
kraju.
Działalność kulturalna w mieście także była godna
pozazdroszczenia: zespoły muzyczne działały tu od XIII w.,
pierwszy teatr (szkolny) pojawił się w 1523 r., pierwsza
drukarnia w 1705 r. Najstarszym stowarzyszeniem, działającym w
mieście był Mieszczański Związek Strzelecki (od 1510 r.?).
Środowisko naukowe było jednym z najbardziej znaczących na
Słowacji: działali tu m.in. królewski medyk i botanik
Christian Augustini Ab Hortis (1598-1650), lekarz miejski i
właściciel szkoły pielęgniarek Daniel Fischer (1695-1746),
pionier rentgenologii Vojtech Alexander, królewski matematyk i
astronom David Frölich (1595-1648), historyk i geograf Juraj
Buchholtz st. (1643-1724) i jego syn Jakub Buchholtz (1696-1758),
badacz Tatr, historyk i geograf Juraj Buchholtz mł. (1688-1737),
autor najstarszej panoramy Tatr, narysowanej w 1717 r. w rejonie
Wielkiej Łomnicy, przyrodnik Tomaš Mauksch (1749-1832),
historyk taternictwa Alfred Grósz (1885-1973).
W II połowie XIX w. K. stał się ważnym ośrodkiem przemysłu
tekstylnego. W końcu XIX w. doprowadzono do miasta linię
kolejową, zaś stacja kolei została wybudowana na miejscu
dawnej osady św. Michała. W 1894 r. w południowej dzielnicy
powstał nowy kościół ewangelicki.
Mimo licznych pożarów, klęsk elementarnych i wojen - historycy
obliczyli, że od czasów husyckich do 1945 r. przez Kieżmark
przetoczyło się 13 frontów - miasto zachowało swoją dawną,
historyczną strukturę urbanistyczno-architektoniczną i
charakter. Zmieniła się jedynie struktura narodowa: po 1945 r.
usunięto z miasta niemal wszystkich Niemców, którzy przez 7
wieków współtworzyli historię miasta. W 1950 r. uznano je za
jedną z 16-tu słowackich miejskich pamiątek kultury. Od 1991
r. organizowane są w Kieżmarku coroczne Targi Historycznego i
Ludowego Rzemiosła.
Zabytki:
Zamek Kieżmarski - patrz osobne hasło.
Kościół katolicki św. Krzyża, późno gotycki, z lat
1444-98, wystawiony przez Zápolyów w miejscu wcześniejszej
kapliczki, potem spalonego kościoła. Trzynawowy, z gotyckim
sklepieniem (sieciowym, gwiazdowym i krzyżowym). W tylnej
części arkadowy gotycki chór z końca XV w. Główny ołtarz
św. Krzyża z ok. 1500 r. Rzeźba Ukrzyżowania z kręgu Wita
Stwosza (?), figury Panny Marii, św. Magdaleny i św. Jana
zbarokizowane, malowidła na skrzydłach ołtarza starsze, z II
połowy XV w. Boczne ołtarze: św. Katarzyny z 1493 r.,
Koronowania Matki Boskiej z początku XVI w., ołtarze
Apostołów i Zbawiciela z lat 1470-80. Wolno stojąca rzeźba
Madonny z początku XVI w pochodzi z pracowni Mistrza Pawła z
Lewoczy. Miedziana chrzcielnica z 1472 r. ozdobiona jest sceną
Ukrzyżowania, figurami św. Piotra i Pawła, symbolami
ewangelistów i herbem Kieżmarku. W prezbiterium stalle gotyckie
z 1469 r. i renesansowe z 1518 r. W kościele są dwa chóry i
dwoje organów: na wielkim chórze organy z 1572 r., na małym -
z 1651 r. Najstarsze epitafium nagrobne pochodzi z 1520 r. i
należy do kapitana zamku Kristofa Varkoča. Na lewo od
głównego ołtarza usytuowana jest krypta grobowa rodziny
Thőkőlych. Kościelna wieża, pierwotnie stojąca osobno, jest
obecnie przybudowana do świątyni i ma charakterystyczną,
renesansową attykę.
Renesansowa dzwonnica, wystawiona w pobliżu kościoła w latach 1586-91, ze szczytową attyką.
Kościół Katolicki Panny Marii, przy ul. Zamkowej, wystawiony przez paulinów w 1747 r. w miejscu istniejącego od połowy XVII w małego kościoła paulińskiego. Barokowy wystrój wnętrza - ołtarz główny Panny Marii i boczne św. Pawła i św. Anny z I połowy XVIII w.
Drewniany artykularny kościół ewangelicki,
wybudowany na południowym skraju ówczesnego miasta w 1687 r.
Początkowo niewielki, nie mógł pomieścić wszystkich
wiernych, których z końcem XVII w. było przeszło tysiąc.
Przeto dwóch Kieżmarczan, Pavol Vitalia i Ján Michaelides
wybrali się na północ Europy z zamiarem zebrania składek na
budowę dwóch nowych kościołów, urzędów parafialnych i
szkoły. Kwestowali w Polsce, Prusach, krajach nadbałtyckich i w
Skandynawii przez dwa lata i zebrali zaledwie niespełna 800
węgierskich złotych. Po potrąceniu kosztów podróży - na
budowę zostało ledwie 274 złote. Zatem na budowę nowego
kościoła - kosztowała ok. 5 tys. złotych - złożyć się
musiały najbogatsze rodziny spiskie. Protestanccy mieszczanie w
1717 r. zlecili budowę majstrowi Jurajowi Müttermanowi z
Popradu, który miał wystawić budynek, zawarli także umowę ze
snycerzem Jánem Lerchem z Kieżmarku na wystrój wnętrza.
Przebudowa kościoła trwała tylko trzy miesiące. Drewniany
zrębowy budynek w barokowym stylu stanął na planie greckiego
krzyża i miał 34,5 m długości, 30,5 m szerokości i 20,5 m.
wysokości. Wybudowano go obok dawnej gospody, w której
mieściła się szkoła. Kościół wyposażony był także w
małą wieżę z krzyżem, którą zburzono ze względów
statycznych w 1893 r. Fasadę otynkowano gliną, dach został
pokryty gontem.
Kościół wyświęcono w niedzielę 15 sierpnia 1717 r. Był,
jak na owe czasy, ogromny: w nawie było przeszło tysiąc miejsc
siedzących, na sześciu chórach zaś prawie pięćset.
Ołtarz znajduje się we wschodniej części kościoła. Był
wykonany w pracowni snycerskiej Jána Lercha w latach 1717-27. W
jego centralnej części znajduje się wizerunek Ukrzyżowania,
pod krzyżem umieszczono figury Marii Panny, Marii Magdaleny i
św. Jana, a po bokach ołtarza - postacie Mojżesza i Arona. W
szczytowej części ołtarza znajduje się symbol Św. Trójcy
(kościół nosi takie wezwanie), a nad nim cesarski orzeł.
Z prawej strony ołtarza ambona z 1717 r., także będąca
dziełem Jána Lercha, z rzeźbami proroków, ewangelistów i
Chrystusa. Najstarszym zabytkiem kościoła jest chrzcielnica,
której część kamienna pochodzi z 1690 r., zaś miedziane
zwieńczenie z 1768 r. Na głównym chórze muzycznym znajdują
się organy. Pierwszy instrument z 12 registrami wybudował w
1720 r. lewocki organmistrz Vavrinec Čajkovský. Dodatkowy
pozytyw dobudował w 1729 r. organmistrz Martin Korabinský ze
Spiskiej Nowej Wsi. Organy czynne są do tej pory. Z uwagi na
doskonałą akustykę, często urządzano tu koncerty organowe i
nagrania.
Jak na kościół ewangelicki, kieżmarska świątynia jest
bardzo bogato zdobiona licznymi rzeźbami i malowidłami. Jedyną
jej częścią murowaną jest zakrystia, przerobiona z dawnych
pomieszczeń szkolnych.
Od 1892 kościół jest uznany za zabytek, chroniony prawem. W
1967 r. został przejęty na własność muzeum kieżmarskiego,
które urządzało tu czasowe wystawy. W 1985 r. nadano mu status
narodowej pamiątki kultury. 12 czerwca 1991 r. obiekt został
zwrócony Kościołowi Ewangelicko-Augsburgskiemu i wówczas
rozpoczął się jego generalny remont. Do 1993 r. wykonano
rekonstrukcję budynku, potem rozpoczęto prace we wnętrzu.
Przewiduje się, że kieżmarski stary kościół ewangelicki
będzie ubiegać się o tytuł światowego dziedzictwa kultury
UNESCO.
Liceum ewangelickie, obok starego
ewangelickiego kościoła. Szkoła parafialna musiała istnieć w
K. już w XIII w., pod koniec XIV w. są już pierwsze dokumenty
na temat jej działalności. Funkcjonowała przy parafii Św.
Krzyża i razem z nią kilkakrotnie zmieniała patronów z
katolickich na ewangelickich i odwrotnie. W 1536 powstała
pierwsza murowana siedziba szkoły, w 1543 r., kiedy jej rektorem
był Ján Sommer, przekształciła się w gimnazjum, w którym
studiowali uczniowie z całej środkowej Europy. W czasie
kontrreformacji, w 1674 r. zlikwidowano w ogóle możliwość
nauki w gimnazjum ewangelickim, na krótko szkoła w dawnej
siedzibie odrodziła się w czasie powstania Thőkőlego, by
ostatecznie znaleźć pomieszczenie w dawnej gospodzie koło
Wyżniej Bramy poza murami miejskimi.
Szkoła, mimo burzliwych dziejów, zachowała wysoki poziom
nauczania (od początku XVIII w. wg metod Jána Komenskiego),
szczególnie w odniesieniu do nauk przyrodniczych, a jej
nauczyciele i uczniowie stanowili pierwsze grono odkrywców i
badaczy Tatr. W 1615 r. jeden z jej studentów - David Frölich -
odbył pierwszą znaną w historii wycieczkę na szczyt
tatrzański. Jak później udowodniono, był to Kieżmarski
Szczyt. W 1787 r. kieżmarskie gimnazjum otrzymało prawo
wykładania przedmiotów uniwersyteckich i tym samym
przekształcone zostało w liceum (działało w ten sposób do
1852 r.). Wykładano tu m.in. filozofię, teologię i prawo.
Nowy murowany parterowy budynek szkoły, powstał w latach
1774-76. Pierwsze piętro dobudowano w 1820 r., w 1865 r. drugie.
W 1852 r. przeorganizowano ją na ośmioklasowe gimnazjum. Jako
niemieckie gimnazjum działało aż do zamknięcia w 1945 r.
Uczyli w nim znakomici profesorowie, a nauki pobierali uczniowie
narodowości niemieckiej, słowackiej, węgierskiej i serbskiej.
Na liście osób, związanych z kieżmarskim liceum jest wielu
słowackich, niemieckich i węgierskich twórców i naukowców, a
wśród nich m.in. pisarze Ján Chalupka, Samo Chalupka, Gašpar
Fejérpataky-Belopotocký, Janko Jesenský, Janko Kraľ, Karol
Kuzmány, Pavol Országh-Hviezdoslav, Martin Rázus, Ivan
Stodola, Pavol Józef Šafarik, malarze Peter Bohuň i Ladislav
Mednyanszký, naukowcy Gregor Berzeviczy, Juraj Bucholtz mł.,
David Frölich, Tomaš Mauksch, Aurel Stodola.
W siedzibie liceum znajduje się cenna biblioteka licząca 150
000 tomów. Są w niej także cenne pierwodruki, m.in. 53
inkunabuły z XV w. i 2600 wydań z XVI w. Front budynku zdobią
dwa łacińskie napisy z datami i pamiątkowe tablice. Budynek
wraz z biblioteką są własnością zboru ewangelickiego w
Kieżmarku. Od 1985 r. stanowi pamiątkę kultury narodowej.
Kościół ewangelicko-augsburski ("nowy"), wybudowany w latach 1872-94 w dekoracyjnym stylu neobizantyjskim według projektu wiedeńskiego architekta duńskiego pochodzenia Teofila von Hansena. Projekt, przygotowany pierwotnie dla terenów orientalnych, łączył w sobie cechy stylu bizantyjskiego, romańskiego, renesansowego, mauretańskiego i został Kieżmarczanom ofiarowany za darmo, pod warunkiem jego dokładnej realizacji. Kościół przypomina meczet z minaretem, a jego czerwona, charakterystyczna sylwetka widnieje na większości fotografii, pokazujących Kieżmark. Ma 80 m długości, 20 m szerokości, wieża dzwonnicy ma 42 m, zaś kopuła nad ołtarzem ma 33 m. Ołtarz, usytuowany nietypowo na zachodniej stronie kościoła, ozdobiony jest drewnianą rzeźbą błogosławiącego Chrystusa. Z obu stron ołtarza, symetrycznie, umieszczone są dwie ambony. Organy dwumanuałowe z 1894, wykonane przez firmę Rieger Krnov. Polichromia w arabeski, okna ozdobione sześcioramiennymi gwiazdami Dawida. W 1909 r. wzniesiono obok kryptę - mauzoleum Imricha Thőkőlego, zmarłego na wygnaniu w Turcji, którego prochy przewieziono do Kieżmarku w 1906 r.
Ratusz miejski, na Rynku Głównym.
Pierwszy, gotycki, budynek ratusza stanął w 1461 r., ale
spłonął w 1515 r. Na jego miejscu w latach 1541-55 wystawiono
gmach renesansowy, rozbudowany w 1799 r. w stylu klasycystycznym.
Dobudowana wówczas wieża zegarowa jest kopią wieży kościoła
św. Piotra w Salzburgu. Obecnie mieści się tu urząd miejski.
Reduta miejska, na Rynku Głównym, klasycystyczna, dwutraktowa
budowla z 1818 r. Wcześniej w tym miejscu istniała wieża
miejska, potem Dom Thőkőlego, w początku XVIII w. zaś
drukarnia Mateja Glasera-Vitriarego.
Zespół domów mieszczańskich na głównych ulicach i na Starym Targu, pierwotnie późno gotyckich i renesansowych, także barokowych.
Muzea:
Muzeum na kieżmarskim zamku, 060 01
Kežmarok, Hradné nám. 42, Tel.:
+421-968-52-2618, +421-968-52-2619, czynne od kwietnia do
września codziennie z wyj. poniedziałków w godz. 900-1200
i 1300-1600, od
października do maja od wtorku do piątku w godz. 900-1200
i 1300-1600.
Muzeum powstało w 1926 r., od maja 1931 r. mieści się w
kieżmarskim zamku i ma charakter regionalny. Po wojennej
przerwie zostało ponownie otwarte w 1947 r. Gromadzi obecnie
ponad 18 tys. eksponatów, zebranych w działach
ogólnohistorycznym, literackim, artystycznym, etnograficznym i
numizmatycznym. Cennym elementem są zachowane części zamku.
Prezentowane są następujące ekspozycje: Prehistoryczne i
średniowieczne osadnictwo Kieżmarku, Rozwój Kieżmarku od XIII
do XVIII w., Kieżmarski Związek Strzelecki, Związek Spiskich
Lekarzy oraz Życie i działalność dr. Vojtecha Alexandra,
Rozwój Kieżmarku w XIX i XX w., Historyczne portrety na Spiszu,
Kieżmark a Tatry. Osobna wystawa w jednym z mieszczańskich
domów przy Głównym Placu prezentuje wyposażenie mieszkania
dawnego domu spiskiego.
We wnętrzach zamkowych organizowane są koncerty muzyki
kameralnej i spektakle teatralne.
Zakwaterowanie: Hotel Club***, Dr. Alexandra 24, 06001 Kežmarok, Hotel Štart*, Pod lesom 24, 06001 Kežmarok, Penzión Silvia, Tehelna 9, 06001 Kežmarok, Penzión No 1, Michalska 1, 06001 Kežmarok, Penzión Regent, Stary Trh 65, 06001 Kežmarok, Turistická ubytovňa Adria, Nizna brana 6, 06001 Kežmarok, Domov mladeže, Garbiarska 1, 06001 Kežmarok, ATC Karpaty, Huncovska ul., 06001 Kežmarok.
Turystyka i narciarstwo: Rejon Tatr
Wysokich i Gór Lewockich. Wyciągi narciarskie na Jerozolimskim
Wierchu.