Maciej Pinkwart

Rokokowy barok

 

TUTAJ skan artykułu

 

Na kolejną sobotę sierpnia (16.08.2014) festiwal Barok na Spiszu przeniósł się do pięknego, rokokowego kościoła w Łapszach Wyżnych, gdzie impreza zagościła po raz pierwszy. I zgodnie z festiwalową tradycją owo włączenie do muzycznej trasy zaowocowało tym, że koncert poprzedzony został mini-wykładem wybitnej znawczyni historii Spisza, Elżbiety Łukuś, która niezwykle ciekawie opowiedziała o historii i wyposażeniu wnętrza świątyni. Gdybyśmy mieli – i umieli wykorzystać! – więcej takich naszych, własnych propagatorów wiedzy o regionie!

 

Część muzyczna była poświęcona prezentacji możliwości dźwiękowych dwóch starszych kuzynek altówek – violetty i violi da braccia, którym towarzyszył maleńki, jednomanuałowy klawesyn. Wykonawcami byli altowiolistka z Krakowa Elżbieta Sajka oraz realizujący partię basso continuo niemiecki organista i klawesynista Kurt Georg Hooss, mieszkający teraz (tak jak Elżbieta Sajka, co nie jest przypadkiem!) w Wiedniu. Notabene – jako miłośnik wielodyscyplinowości w życiu i nauce chciałbym podkreślić, że Kurt Georg Hooss jest też fizykiem po studiach w Würzburgu, Sztokholmie i Getyndze, a doktorat zrobił na Wydziale Meteorologii i Geologii w Instytucie Maxa Plancka w Hamburgu. Koncertuje jako klawesynista, ale zarabia jako stroiciel fortepianów i historycznych instrumentów klawiszowych…

Rokokowy wystrój wnętrza kościoła pod wezwaniem świętych Piotra i Pawła w Łapszach Wyżnych, pochodzący w większości z II połowy XVIII w. tworzył znakomitą scenografię dla muzyki albo z tego okresu, albo nieco starszej. Koncert prowadził organizator Festiwalu – Rafał Monita. Najpierw wysłuchaliśmy niezwykłego rarytasu– Sonaty nr 4 na violettę i basso continuo kompozytorki francuskiej Elisabeth Jacquet de la Guerre (1665-1729) – artystki komponującej i grywającej dla króla Ludwika XIV, członkini dworu markizy Françoise de Montespan – słynnej metresy Króla-Słońce. Potem przedstawione zostały kompozycje autorów francuskich, niemieckich i brytyjskich (świetne menuety z Sonaty G-dur op. 2 nr 6 Williama Flacktona z końca XVIII w.!), a także dzieła twórców ze Szczecina (Christian Michael Wolf) i Gdańska (Christian Podbielski). Brzmiało pięknie, zaś taneczny – a zarazem dostojny – charakter wielu utworów unosił naszą myśl do odległych przecież od kościołów sal balowych na dworach Burbonów, Windsorów czy Hohenzollernów.

Tłoku na koncercie w Łapszach Wyżnych nie było. Ale warte odnotowania jest to, że już po raz kolejny uczestniczyli w nim osobiście sponsorzy festiwalu „Barok na Spiszu” – dyrektorzy Zespołu Elektrowni Wodnych Grzegorz Podlewski oraz Muzeum Zamkowego w Niedzicy Ewa Jaworowska-Mazur, wójt gminy Łapsze Niżne Paweł Dziuban oraz dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Niedzicy Krystyna Milaniak. Nie zdarza się to często.

Kolejny koncert w sobotę o godz. 17.00, w kościele św. Sebastiana w Jurgowie.